Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-07-28 17:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2015/08/11/11281/

ETIKETTFRÅGAN

Restaurangnonchalans?

Fråga: Jag och min närmsta vän äter ofta ute på restaurang och jag kan med stolthet säga att Magdalena Ribbing skulle vara mycket nöjd med vår etikett. Vi jobbar inom service båda två och har på ett flertal restauranger där vi fått god service fått beröm för vår trevlighet. Jag finner inget användbart med att vara otrevlig mot servicepersonal när det uppstår problem.

För två veckor sedan var vi ute på en ny restaurang med jazzspelning och servicen från personalen var bedrövlig. I över en timme fick vi vänta på vår huvudrätt och vi såg ett flertal andra sällskap få sin mat före oss, trots att vi var långt före dem med vår beställning. Personalen hade ingen koll på oss över huvud taget trots att vi till slut satt och viftade med armar och ben för att få uppmärksamhet. De var, kort sagt, endast intresserade av oss när vi skulle betala notan. Maten var dock mycket god.

Eftersom vi inte har någon drickskultur i Sverige finner jag det svårt att förmedla missnöje när jag är på restaurang. Till saken hör att jag och min vän är i 25-årsåldern och har fått vänja oss vid att bli behandlade som skräp av restaurangpersonal, men jag har en viss standard och även överseende med mycket.

Jag har läst i flera recensioner av restauranger att recensenterna ibland har blivit bjudna på exempelvis efterrätten när de varit missnöjda. Detta tycker jag kan vara en god kompensation och det är även sådant jag gör i mitt eget yrke när jag inte anser att utkomsten varit den bästa för kunden/gästen.

Är detta brukligt för restaurangbesök? Vad kan man förvänta sig förutom en ursäkt från servicepersonalen? Om de inte frågar om vi är nöjda, vad anser Magdalena är ett bra sätt att framföra sina åsikter på?

Svar: Man ska som kund på en restaurang kunna säga ifrån på ett vänligt sätt om man är missnöjd. Det där att andra gäster som kommit senare får sin mat innan ens egen kommit in kan möjligen bero på själva rätten, exempelvis en pyttipanna kanske blir snabbare serverad än en komplicerad gratin.

Men du ska inte finna dig i uppenbar nonchalans. Kan du inte få kontakt med de som serverar trots att du försöker med vänligt tillkallande eller bäst, ögonkontakt, kan du resa dig upp från bordet och gå mot utgången, det brukar skynda på personalen.

Om du väljer att stanna kvar och äntligen får kontakt med personalen, men inte blir tillfrågad om allt är bra, säger du hövligt men sanningsenligt ”tyvärr är detta inte vad vi förväntade oss, vi fick vänta en timme på varmrätten och känner oss nonchalerade”.

Att bli bjuden på dessert eller kaffe förekommer inte så sällan när det har varit fel på maten, typ understekt fisk eller liknande, men inte lika ofta för försumlighet från personalen.

Magdalena Ribbing

Endast ett urval frågor-svar läggs ut på nätet. Häromdagen kom en akut fråga om klädsel vid begravning, men svaret nådde inte fram trots upprepade försök att sända, eftersom epostadressen inte fungerade. Se till att epostadressen gäller!