Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-08 18:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2016/03/16/13020/

Fråga om hyfs och stil

Namnrätt?

Fråga: Jag har en fundering; där jag jobbar så journalför vi alla våra kunder med personuppgifter. För mig är det en självklarhet att namn och adress är rättstavat, men när jag frågar om stavning så säger en hel del att "det kvittar". Till exempel ”Andersson, är det med ett eller två s?" - ”Det kvittar!".

Jag skulle vilja ha en vänlig fras att ta till så att de förstår att det är viktigt för mig att det blir rätt, även om det kanske inte är viktigt för dem. Kan spalten hjälpa mig med detta?

Svar: Du ställer en viktig fråga. Många bryr sig inte om att benämna andra med det namn som de vill kallas för. Andra stavar sina medmänniskors namn lite hur som helst. Båda företeelserna är förminskande, som det kallas numera när man är nonchalant och ohövlig mot någon. Den vars namn skrivs eller uttalas fel ska förstå att vederbörande inte är tillräckligt betydelsefull för att få ha sitt korrekta namn.

Vi heter alla någonting, förnamn och släktnamn, och vårt namn är vår identitet, den person som vi är. Endast Skatteverket tycker att personnumret är viktigare än namnet.

Mitt förnamn blir inte så sällan bytt mot Margareta, ibland Magda eller Maggan - ingetdera identifierar jag som min person, det är helt enkelt inte jag.

Det du gör när du frågar kunderna om stavningen av deras namn är helt rätt och oftast nödvändigt - den med ett vanligt efternamn som kan stavas på olika sätt kan ju förväxlas med någon annan och det kan få tråkiga följder. Men även den med ett ovanligt för- eller efternamn ska kunna identifieras om det blir aktuellt, och då med exakt rätt namn, inte något ungefärligt.

Du kan vänligt säga till dina kunder ”hur stavas ditt namn? vi vill gärna ha det korrekt i våra journaler.”

Den som då är dum nog att säga ”det kvittar” får du ha tålamod med och säga ”men vi anser att du förtjänar att få rätt identitet."

Magdalena Ribbing