Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 16:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2016/05/17/13459/

Fråga om hyfs och stil

Osvarande?

Rätta artikel

Fråga: Vad gör man med folk som inte svarar på tilltal? I min yrkesverksamhet måste jag ofta söka kontakt med människor jag inte har träffat. Jag börjar med att söka dem på telefon, sen mail, sen sms, sen meddelande via företagets växel, sen och till sist ett personligt, handskrivet brev.

Alltför många gånger får jag ingen reaktion alls, inget svar, ingen feedback, ingen kontakt, trots att jag försökt löpande under upp till två veckor. Det är som att tala till en vägg som inte vill bli tilltalad.

Är detta en ny trend, att göra sig oanträffbar, eller är det bara ren lättja och dålig koll på läget? Det blir rätt frustrerande att inte få svar på tilltal. Hur ska jag hantera detta och hur få en normal kontakt?

Svar: Dagens teknik medför en modern svårighet att få svar. Möjligheten att ilsnabbt nå någon har åstadkommit ett slags tillåten nonchalans. Forna tiders brev levererades personligen eller med bud, senare med Postverket som då var så pålitligt att det fanns ett ordstäv: "säkert (lika med oundvikligt) som ett brev på posten." Det gjorde bristen på svar så pass oartigt att det kunde bli en förolämpning. Men brevens antal var ju inte i närheten av den nästan ofattbara mängd meddelanden som nu sprids via sociala medier.

Som jag har förstått det finns i dag inte någon fastlagd ordning för besvarande av meddelande via sms, mejl, Facebook osv. De snabbsända orden kanske uppfattas som befriade från vanlig hövlighet?

Du förefaller ha uttömt alla normala metoder för att få kontakt med dem du söker. Är kontakten avgörande betydelsefull för dig i ditt yrke måste du till slut vända dig till de osvarande personernas chefer och be om hjälp att få kontakt - i förhoppningen att bristen på hyfs lika med svar inte är en företagsokultur.

Samtidigt vet jag från en del personer i offentligheten att deras mejllådor ofta är överfyllda, hundratals mejl varje dag är förmodligen omöjliga att besvara personligt. Men man måste i sådana lägen skapa något slags svarsfunktion: ”tack, jag hinner tyvärr inte besvara din fråga” eller ”återkommer” - och är man i den positionen att man får en sådan mängd mejl har man troligen hjälp att svara.

Magdalena Ribbing