Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-14 18:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2016/07/11/14100/

Fråga om hyfs och stil

Särbehandling?

Fråga: I kassakön i min lokala livsmedelsbutik har jag nu vid två tillfällen bevittnat följande usla bemötande från ett kassabiträde, och jag känner mig medskyldig för att jag inte agerar, men jag vet inte hur. Ett flertal kunder före i kön bemöts alla av en leende och småpratande kassörska, som avslutar med ett "ha en trevlig dag". Närmast före mig i kön står en tjej med afrikanskt utseende, hon bemöts av kassörskan med ett nollställt ansikte, inget hej, inget leende, inget "ha en bra dag", hon säger bara entonigt summan hon vill ha. När det sen blir min tur är det soliga leendet och det vänliga bemötandet tillbaka.

Hur gör man när man möter detta subtila sätt att göra människor illa? Det kokar inom mig, och spontant vill jag ställa till en scen, men det finns troligen bättre sätt? Hjälp mig!

Svar: Så uselt och inhumant att göra skillnad på dem man möter på grund av deras utseende eller kultur. Alla vettiga människor vet vid det här laget hur okunnigt och fel ett sådant beteende är. Här förutsätter jag förstås att det verkligen är kundens utseende som är orsaken till att hon bemöts på ett sämre sätt än övriga kunder, och inte något slags (föga sannolik) personlig konflikt mellan kund och kassörska.

Du beskriver alltså en person som saknar hyfs och vanligt folkvett. Det enda som kan förklara eländet är att hon som beter sig på detta sätt inte förstår vad hon gör utan lever i beklämmande omedvetenhet om sitt agerande. Men det gör inte saken bättre för den som råkar ut för att särbehandlas så som du har sett.

Du ska inte ställa till en scen, det gör ingen nytta men du kan när det är din tur säga ungefär: ”synd att du glömde att vara så här vänlig mot kunden före mig” så har du markerat att du såg detta och ogillade det. Förmodligen får du svaret, om du får något alls, att du har missuppfattat det. Eller att det har du inte med att göra. Du kan då säga att du tyvärr har tvingats notera detta och att du hoppas att det inte händer igen.

Magdalena Ribbing