Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Fråga om hyfs och stil

Bilförarålder?

Fråga: En släkting, 91 år, som bor på landet 111 mil norr om Stockholm har fått ett anonymt brev: ”Kan du sluta köra bil? Det är förbjudet att köra 60 km/tim på en 110-väg.”
Någon har också ringt vårdcentralen med en anonym anmälan.
Han känner sig arg, ledsen och störd av misstänksamhet. Han är en frisk fd skogsarbetare.
Det här är ett problem nu när vi blir äldre och lever längre i Sverige.
Kan Magdalena ge folk som av välvilja vill påverka äldre att ställa bilen, ett råd hur de ska göra?

Svar: Anonyma brev är alltid fel. Den som har anledning att be någon att ändra sitt beteende, alltså här att köra bil, ska säga det direkt till personen ifråga, vänligt och omtänksamt, och förklara varför. Understryk de betydligt ökade riskerna för bilförarens och framförallt andras del.

Man kan se som som rimligt att en mycket gammal människa slutar köra bil. Men har man alltid kört bil och inrättat sitt liv efter den möjligheten vill man förmodligen inte tänka på att hög ålder givetvis påverkar snabbhet och uppmärksamhet.

Den som är 91 år reagerar inte lika raskt som den som är 70 eller 50. Det finns olika syn på detta förstås, mycket unga bilförare är inte alltid försedda med gott trafikomdöme, och att en frisk, klart tänkande människa känner sig sårad av andras önskan att vederbörande ska sluta köra bil är förståeligt.

Citat ur ett program i Sveriges Television, år 2015:
”Sett till körsträcka så löper personer över 75 år mer än dubbelt så stor risk att skadas eller dödas i trafiken än medelålders. Trots det kan man fortsätta köra livet ut utan kontroller i Sverige medan övriga Norden och också de allra flesta länder i övriga Europa har olika typer av obligatoriska hälsotester för äldre bilförare. I Sverige finns i dag 645 000 körkortsinnehavare över 75 år. Bland de två stora pensionärsorganisationerna SPF och PRO är det en splittrad syn på obligatoriska tester. SPF kan tänka sig en obligatorisk hälsokontroll men först från 80 års ålder. PRO däremot tycker inte alls att det är nödvändigt.” En omröstning hos läsarna visade en överväldigande majoritet för kontroll och indrag av riktigt gamla människors körkort.

Magdalena Ribbing