Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-16 09:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/filmbloggen/2010/11/18/politska-aliens-pa-stockholms-filmfestival-8562/

Filmbloggen

Politska aliens på Stockholms filmfestival

Av det jag hunnit se på nystartade Stockholms filmfestival är jag hittills mest imponerad av Gareth Edwards ”Monsters” som visas i heglen. En brittisk kritikerkollega som jag träffade i Köpenhamn på CPH: Dox förra veckan, lanserade Edwards som det mesta intressanta bland de nya brittiska filmerna just nu. Och jag är beredd att hålla med.

Aliens tycks vara de nya sanningssägarna. Efter vågen av dramer kring flyktingströmmarna till Europa tycks det vara utomjordingar och muterade monster som får symbolisera vår tids ojämlika livsvillkor. ”Monsters”  har jämförts med förra årets ”District 9”, som utspelar sig i Sydafrika och handlar om räkformade aliens inträngda i ett klaustrofobiskt flyktinggetto – eller med sydkoreanska ”The Host” där miljögifter i en flod får katastrofala konsekvenser.

  Men de har egentligen inte särkskilt många likheter,  utom möjligen i tematiken.  ”Monsters” handlar varken om action eller ens särskilt mycket om skräck. I lågmälda toner målas ett dystopiskt framtidsscenario upp där mänskligheten upptäckt liv i rymden och hämtat hem de främmande organismerna med hjälp av en rymdsond. Olyckligtvis kraschar farkosten någonstans i Mexiko. Några år senare har rymdvarelserna vuxit, spritt sig och framför allt gett sig på människor, byggnader och djur.I centrum för filmen står en ung amerikansk fotograf som vill tjäna pengar på att fota offren för de bläckfiskformade varelserna.

Till sitt förtret tvingas han ta hand om tidningschefens dotter som är på Mexikobesök. Tillsammans hamnar de i den ”infekterade zonen” som avskärmas med en jättelik mur mot den amerikanska gränsen. Regissören Gareth Edwards är egentligen expert på att skapa specialeffekter och har iscensatt sin debutfilm i stort sett på egen hand: han har regisserat, fotograferat och skapat alla effekter själv.

Resultatet är lika personligt, djupverkande och stilfullt som kompromisslöst. ”Monsters” skulle egentligen lika gärna ha kunnat visas i festivalens serie ”Extreme politics”. Den är en parabel över vår tids främlingsfientlighet och besatthet av att stänga gränserna omkring oss. På det sättet har den verklig politisk sprängkraft – samtidigt som den vågar vara verkligt och fullständigt ogarderat vacker. 

 Förmodligen en stark kandidat till Bronshästen, om jag redan nu får kasta en blick i kristallkulan.

Missa för övrigt  inte papperstidningen i morgon. Vi har på filmsidorna träffat stjärnskottet Xavier Dolan med Stockholms just nu högsta hår, veteranen Holly Hunter som är juryordförande och dessutom en, hör här!, riktigt glad Gus van Sant som verkligen gillade att få frågor om sin ljudkonst.