Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-16 16:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/fragainsidan/2009/02/09/jag-dricker-vin-for-att-somna-1558/

Fråga Insidans experter

"Jag dricker vin för att somna"

Fråga: Hej! Jag är en kvinna på 45 år som är egenföretagare.

Jag har två barn i tonåren och en make som tagit förtidspension. Jag har fruktansvärt svårt att koppla av från arbetet som innebär ett mycket stort kundansvar och därför jättesvårt för att sova på nätterna (vilket jag haft i många år).

Jag har tagit alkoholen till hjälp och dessutom använder jag insomningstabletter (men inte samtidigt!) för att kunna somna. Jag dricker ofta varje kväll 2 - 3 glas vin och tänker och peppar mig själv att jag måste minska... Men suget är för stor och stressen av att få sova är för stort... Är jag alkolist och bör jag ta hjälp?
Karin

Svar: Hej Karin.
Som jag uppfattar det berättar du om tre olikartade problem, som finns samtidigt, och som förmodligen påverkar varandra. Mitt förslag är att du också prövar att lösa dina tre problem samtidigt. Jag anar att du tycker att det känns som en utmaning.

Det finns samtidigt erfarenheter (och forskning) som visar att livsstilsproblem, som hänger ihop på det sätt som dina problem nog i hög grad gör, blir effektivast lösta om de hanteras samtidigt. Ett sätt att förklara detta är att löser man framgångsrikt en del av det sammanhängande problemet får det goda effekter i andra delar av problemet. Låt mig förklara hur jag menar.

Du oroar dig för att du dricker för mycket på kvällarna. Du har svårt att somna till natten (problem 1) som följd av ditt stora kundansvar och den arbetsstress (problem 2), som hänger kvar när du kommer hem. Du oroar dig för att inte få sova, vilket gör att du dricker trots din oro för dina alkoholvanor (problem 3). Troligen kan du inte bara lösa ett av dina problem eftersom de utlöser och förstärker varandra. Jag har några tips om hur du skulle kunna gå tillväga.

För det första, du har ett riskdrickande av alkohol. Att du behöver dricka 2-3 glas vin för att få sova tyder på att du har fått en ökad tolerans för alkohol. Du har fått allt sämre sömneffekt av alkoholen (och troligen även av dina sömntabletter, som verkar i samma del i hjärnan som alkoholen).

Möjligen är det snarare så nu att alkoholen försämrar kvalitén på din sömn och paradoxalt bidrar till dina sömnbesvär. Mitt förslag är att du prövar att sluta använda alkohol som "sömnmedel", men att du gör det i en husläkarkontakt, som kan hjälpa dig med de utsättningsbesvär som du kan få i början. Eventuellt kan du behöva ett annat sömnmedel än det du har använt hittills (och som du troligen har tolerans för) under en övergångsperiod.

Efter några veckor kommer din sömn förbättras av din alkoholfrihet till natten och du kommer framförallt vakna mer utvilad, då alkoholen inte längre stör din så kallade djupsömn.

För det andra, pröva att hantera kraven och stressen på ett annorlunda sätt. Det finns en utmärkt självhjälpsbok "Hantera din stress" av psykologen Girgio Grossi, som jag tror kan vara hjälpsam för dig. Du kan arbeta i din egen takt och utifrån vad du tycker verkar användbart för dig.

Några exempel bland många på antistress-tips i boken: Byt miljö under lunchen, och snacka inte jobb! Ta en liten promenad efter maten. Öva avspänning två gånger om dagen. Se vad som händer - trillar himlen ner? - om du börjar prestera 90 procent istället för 120 procent, börjar komma lite för sent eller skickar iväg ett mejl med ett stavfel och säger nej ibland. Älta dina problem 15 minuter varje kväll, men bara de minuterna, sen är du fri.

För det tredje, sätt dig gärna i sömnskola. Det finns flera sätt att underlätta att somna med hjälp av stödjande tankar och avslappningstekniker, som är förvånande effektiva och lätta att lära sig. Prova till exempel apotekets hemsida, www.somnhjälpen.se eller boken "Sov bättre med kognitiv beteendeterapi" av psykologen Marie Söderström.

Bästa hälsningar,
Peter Wirbing, beteendevetare och alkoholbehandlare