Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-03-07 15:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/fragainsidan/2009/02/27/pensionarslivet-ar-trist-1693/

Fråga Insidans experter

"Pensionärslivet är trist"

Hej.

Jag är pensionerad och avskyr det. Har nu sedan över ett år en svår depression därför att jag har för litet att göra. Överallt vimlar det av råd och terapier för människor som har för mycket att göra, går in i väggen etcetera. Ingenting alls om dem som har för litet att göra.

Tills saken hör att jag hade ett underbart roligt jobb, journalistiskt med möjlighet att resa mycket. Nu går jag och min man, som vägrar söka terapeutisk hjälp, hemma bägge två och går varandra på nerverna. På grund av min enorma rädsla att vara ensam kan jag inte flytta härifrån. Till slut blir jag rädd att gå hemifrånför att slippa känna mig ensam - rädd att folk skall ta avstånd ifrån mig. Detta är förvisso gamla skräckar men det har blivit värre sedan juni 2007. 

Vad skall jag ta mig till? Har samtidigt stort behov av sociala kontakter, så det här är jobbigt som katten. Varför utmålas pensionärstillvaron som så underbar?

Regina 

Svar: Hej Regina!

Du undrar hur kommer det sig att pensionärstillvaron utmålas som så underbar. Ett skäl kan vara det Micael Dahlén skriver i sin bok ”Nextopia”, att vi nästan alltid motiveras och är mer intresserade av det som kommer att hända i framtiden än det som händer i nuet. Vi förväntar oss att det som kommer härnäst kommer att bli bättre än det vi har upplevt tidigare eller upplever nu. Ett annat skäl kan vara att för många kan det vara underbart att vara pensionerad! Problemet är, tycker jag, att vi generaliserar och tar för givet att samma saker ska gälla alla.  

Vad ska du göra? Det första är att du får behandling för din depression om du inte redan har fått den. Det andra att du gör saker som kan bryta din isolering genom att aktivera dig på sådana sätt som kan kännas meningsfulla för dig och som samtidigt motverkar vardagstristessen när du gör aktiviteter som du själv värderar.  

Skriv en lista med saker du tyckte var roligt att göra förr i tiden och som du inte gör nuförtiden. Fråga dig vidare vad du värdesätter i livet? Vilka aktiviteter kan leda dig närmare det du värdesätter här i livet? Skriv även dem i din lista. Gör i nästa steg ett veckoschema där du planerar för att utföra en aktivitet varje dag som du listat. Några kan vara så enkla som att ta en kort promenad runt kvarteret på 10 minuter. Andra kan vara mer tidskrävande som en kurs, en föreläsning, träffa gamla vänner eller börja göra något du hade velat göra men inte hann med när du hade mycket att göra. 

Det som är huvudprincipen är att du gör det du har kommit överens med dig själv och skrivit i ditt veckoschema, oavsett om från början känns det roligt eller inte. Den här tekniken är vetenskaplig beprövad, kallas beteendeaktivering och är en av de mest effektiva sätten att behandla nedstämdhet. Det som händer när man börjar göra förändringar på beteendenivå av detta slag är att man gör nya erfarenheter som lämnar nya spår i hjärnan och aktiverar hjärnansbelöningssystem (lustcentrum). Det påverkar tankar och känslor på sådant sätt att på överraskande kort sikt börjar man må och fungera allt bättre. 

Bra självhjälpsböcker:"Ut ur depression och nedstämdhet med kognitiv beteendeterapi. Ett effektivt självhjälpsprogram", Gerhard Andersson med flera. (Viva), "Att ta sig upp när man är nere", Tanner och Ball (Natur och Kultur).

Varma hälsningar,

Liria Ortiz, leg. psykolog och leg. psykoterapeut