Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-08 20:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/fragainsidan/2010/10/19/jag-har-telefonskrack-8319/

Fråga Insidans experter

Jag har telefonskräck

Fråga: Hej!

 

Jag lider av telefonskräck. Det yttrar sig i att jag tycker det är oerhört jobbigt att ringa upp folk, särskilt personer som jag inte känner väl och olika auktoriteter. Att bli uppringd däremot är inte lika jobbigt. Det här är ett stort hinder i mitt nya jobb, där jag har en väldigt central roll i en organisation med väldigt mycket telefonkontakter, både ingående och utgående.

 

När jag ringer upp någon låser det sig liksom, och ibland får jag inte fram ett ord eller så stammar jag kraftigt. Jag har tidigare haft lite besvär med stamning, men det har jag lärt mig hantera allt eftersom. Jag undviker nu fraser och ord som jag vet kan bli svåra. Det här var väldigt jobbigt i början, men inte nu längre då jag inte ens tänker på att jag gör det. Nu är stamningen i princip helt borta, och inget märker av den.

 

När det kommer till att ringa telefonsamtal är det dock mycket värre. Jag får ångest av det innan, och måste ibland sitta och ”ladda” för att våga göra det. Det här gör att jag undviker att ringa i det längsta, och försöker istället använda mig av mail och sms så mycket det bara går. I mitt nya jobb kommer dock inte det här att gå, utan då måste jag kunna ringa mer. Ofta är det bara inledningen på samtalet som är jobbig, när jag äntligen har lyckats presentera mig så brukar det gå bra. Stressen jag känner över att ringa kan orsaka hög puls och kallsvettningar. Nästan snudd på yrsel. Det är fruktansvärt jobbigt!

 

Jag har absolut inga problem att träffa människor öga mot öga, det tycker jag bara är trevligt. Jag har heller inte ångest för något annat, och jag har heller inga diagnoser, utan det är bara det här med telefonsamtalen. Det känns som en ”skitsak” som förstör stora delar av mitt liv. Jag har haft de här besväret i över tio år, men det är först nu på det nya jobbet som det blir svårt att fly från det, vilket jag heller inte vill göra. I övrigt är det ett otroligt kul jobb.

 

Varifrån skräcken kommer vet jag inte, men jag misstänker att det kan ha att göra med min tidigare milda stamning och en rädsla för att jag ska staka mig och känna mig bortgjord. Jag har sökt på nätet, och jag ser att det är väldigt många andra som har telefonskräck som liknar min. De har dock ofta någon annan diagnos eller åkomma också, som adhd, asperger eller torgskräck. Det har som sagt inte jag.

 

Hur blir jag kvitt telefonskräcken? Jag är inte främmande för att gå i behandling om det skulle finnas någon som kan bota det hela. Som det är nu ger telefonskräcken mig väldigt mycket ångest, vilket är otroligt jobbigt och jag är så trött på att känna såhär.

 

Med hopp om ett snabbt svar. //Arbetaren

 

Svar: Hej och tack för ditt brev!

 

Telefonskräck kan närmast beskrivas som en variant av fobi. En fobi av ett sådant avgränsat slag kan behandlas framgångsrikt på egen hand. Mitt råd till dig är att du provar en självhjälpsmetod för att behandla dig för din telefonskräck. I boken Fri från oro, ångest och fobier av psykologerna Maria Farm Larsson och Håkan Wisung finns handfasta råd och tekniker från kognitiv beteendeterapi för självhjälp vid ett besvär av det här slaget.

 

Du beskriver i ditt brev hur ”fruktansvärt jobbigt” det är för dig, när ditt besvär slår till. En fobi kan upplevas just på det sättet. Den är en stark, uttalad rädsla för specifika situationer. I kontakt med situationen får man en mängd av obehagliga fysiska symtom: hjärtklappning, yrsel, andnöd (som ofta leder till yrsel) och svettas. Kroppens varningssystem har slagits på.  Fobier innebär ofta ett stort lidande och kan begränsa en persons liv på ett påtagligt sätt.

 

Du undrar hur det kommer sig att du har telefonskräck. Det kan finnas många anledningar, och ibland är det inte möjligt att finna en tydlig orsak. En möjlig orsak som du själv resonerar om är att din tidigare milda stamning skapat en rädsla hos dig för att göra bort dig just vid telefonsamtal och på något sätt generas och förödmjukas i den situationen. Det är vanligt att man i något skede i livet får en variant av social rädsla, som ibland blir kvarstående under flera år. Upp till 10-15 procent av svenskar lider någon gång i livet av detta besvär.

 

Vi vet att när vi hamnar i situationer, där vi möter nya krav och upplever stress kan vi bli mer sårbara, och det kan bidra till att våra rädslor ökar. Jag vill samtidigt betona att även om vi gärna vill veta varför vi har en fobisk rädsla, så kan vi bli botade från den även om orsaken till att den uppstod förblir okänd för oss.

 

En fobi underhålls av två beteenden, att du fokuserar på den och att du drar dig undan de situationer som utlöser den. Vid behandling av fobisk rädsla får man lära sig att bryta de här mönstren och istället ha fokus utåt på uppgiften, i ditt fall kan det vara att aktivt lyssna på den du talar med, och att avstå undvikandet. För dig kanske det kan innebära att du tränar att helt avstå under en dag från att sms:a eller maila (och gör erfarenheten att det värsta inte inträffar när du istället ringer även de riktigt besvärliga samtalen och att oron minskar allt mer ju längre dagen går, och är knappt märkbar i slutet av dagen).

 

Ofta finns även tankar av slaget: ”Om jag inte klarar allt perfekt är jag ett misslyckande” som ett inslag i fobiska besvär. Även dem kan man behöva utmana i behandlingen för att hitta ett mer realistiskt och hjälpsamt tänkande.

 

I boken Fri från oro, ångest och fobier hittar du en självhjälpsmodell där du guidas steg för steg för att minska din fobiska rädsla på de här sätten:

Skriv ner dina mål i form av vad du ska göra.

Lista problemen i form av svårighetsgrad. Skatta mellan 0–100 där 100 är det absolut värsta du kan tänka dig och 0 inte väcker någon ångest alls.

Börja träna med de mindre jobbiga och ångestväckande situationer. Hur? Huvudprincipen är att du upplever i den jobbiga situationen hur ångesten viker och mattas av. För att kunna uppnå detta bör du lova dig själv att försöka stanna i situationen till ångesten har halverats från tidpunkten då du började utsätta dig för den. Det är viktigt att notera att den inte behöver försvinna helt för att det ska vara en lyckad erfarenhet. 

 

Du skriver att du haft dina besvär i över tio år, men att ditt nya arbete gör att det blivit svårare att fly undan din telefonskräck. Jag läser att det bekymrar dig samtidigt som du kanske håller med om att i den situation som uppstått finns ett gyllene tillfälle för dig att slutligen bli av med din telefonskräck. Att bli av med ett fobiskt besvär efter att systematiskt tränat att utmana fobin är att uppnå en förändring i livet, som öppnar upp för ett enklare liv och som ger en rejäl förstärkning av självkänslan.

 

Du kan också söka hjälp hos en psykoterapeut här www.kbt.nu eller här www.sfkbt.se

 

Lycka till med jobbet och med din utveckling!

Liria