Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jag delar

Läs elevernas brev till Kerstin Ekman

Foto: Jennie Rosén

Foto: Jennie Rosén

Många berördes av Kerstin Ekmans text om #jagdelar. Några åttondeklassare i Malmö bestämde sig för att dela med sig av sina tankar i öppna brev till författaren. ”Hennes text var som ett wake up-call”, säger Josefine.

Årskurs åtta på Oxievångsskolan i Malmö håller just nu på med ett projekt om den hållbara staden. Social hållbarhet är ett tema i arbetet.

– Det har varit oundvikligt att inte prata om flyktingkrisen i Europa och då lyfte jag in #jagdelar-uppropet. Vi läste Kerstin Ekmans text i klasserna och så fick eleverna fundera kring värden som medmänsklighet och humanitet, berättar Jennie Rosén, lärare i svenska och svenska som andraspråk på Oxievångsskolan.

En klass fastnade särskilt för Kerstin Ekmans text och bestämde sig för att skriva brev till författaren.

– Hennes text var inspirerande och den var även som ett wake up-call. Det var viktigt att hela årskursen läste den, så att så många människor som möjligt uppmärksammar hur det är att behandla varandra med värdighet, säger Josefine, en av brevskrivarna i klass 8E.

– Det var väldigt bra att hon tog upp det här med att tiga, och att det lönar sig att argumentera mot folk som är trångsynta. Många kanske tror att ”de kommer ändå inte att lyssna”, men det är viktigt att argumentera mot folk och att visa flyktingar att de är välkomna och att många bryr sig, säger hennes klasskompis PiaLotta.

Skärmdump av några av elevernas brev.

Skärmdump av några av elevernas brev.

Elevernas brev ska publiceras i skolans digitala tidning och flera av dem har redan lagts upp.

– Vanligtvis när man skriver en uppsats så bedöms den av läraren men sedan händer det inget mer. Det kändes väldigt bra att skriva till Kerstin om hur vi reagerade på hennes text och om våra egna tankar, säger Josefine.

Vad hoppas ni att arbetet med breven ska leda till?

– Det visar att många ungdomar också kan vara intresserade av detta och av att ta ställning, att den unga generationen inte bara sitter med sina mobiltelefoner eller är på sociala medier, utan att vi tar ställning, säger PiaLotta.

– Och att det kan hjälpa till att förbättra världen för kommande generationer, att vi långsamt ska få bort det passiva och aktiva förtrycket ur vårt samhälle, som hbtq+-fobi, sexism och rasism, fortsätter hon.

Några citat ur elevernas brev:

”Det finns barn som inte ens är hälften av min ålder som tvingas lämna sina hem som förstörs av granatbeskjutning. Vi måste visa att det är viktigt att hjälpa dessa människor”, skriver Alexander.

”Vi måste hjälpa varandra istället för att stänga våra gränser och blunda för vad som händer. Det har kommit till en punkt där vi inte längre kan tiga och inte säga vad vi tycker”, skriver PiaLotta i sitt brev.

Yasemin skriver: ”När jag läste din text så höll jag med till 100%. Dina ord var så sanna. Alla borde lyssna och ta åt sig av det du har skrivit. Din text får mig glad. Texten får mig att tänka att det fortfarande finns hopp.”

”Vi måste bry oss om varandra för att alla behöver hjälp någon gång. Om vi hjälper de som har det svårt nu, kanske de hjälper oss i framtiden”, skriver en elev som valt att vara anonym.

”Tack Kerstin för att du bidrar till utrotningen av ignorans, fördomar och stereotyper men även för att du hjälper till med att göra kommande generationers samhälle bättre!”, avslutar Josefine sitt brev.

Här kan du läsa fler brev till Kerstin författade av eleverna på Oxievångsskolan.