Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-19 20:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/karriarcoachen/2014/03/26/hur-far-jag-information/

Karriärcoachen

Hur får jag information?

Fråga: Jag är ansvarig för IT på ett litet familjeföretag. Innan jag började tog de hjälp av en konsult. Mitt uppdrag är att vidareutveckla och förbättra webb och system. Jag måste ha information om hur de har gjort tidigare. Eftersom de inte har haft någon IT-ansvarig förut är jag beroende av den tidigare konsulten. Han lovar att jag ska få all information jag behöver, men jag får bara delar av den. Det börjar kännas tjatigt att kontakta konsulten om och om igen. I förra veckan talade jag med vd som kontaktade konsulten. Jag får nya uppgifter, men fortfarande inte tillräckligt för att göra ett bra jobb. Hur gör jag? Svar: Be vd att plocka fram det avtal som företaget förhoppningsvis har skrivit med konsulten. Det borde stå något om hur den här typen av problem ska lösas. Förklaringen till att konsulten drar på sina svar är troligen att han inte vill bli av med ett lönsamt uppdrag. Men du måste naturligtvis hantera den här frågan. Om du inte hittar något avtal, eller om det inte står något om hur den uppkomna situationen ska lösas, kan du välja att kontakta en advokat. Men sätt först en tidsgräns, där du informerar konsulten att om du inte får svar inom den utsatta tiden, kommer du att gå vidare till advokat och stämma honom. Skulle det inte ge resultat tycker jag att du ska försöka hitta ett annat, nytt system som ni själva sätter upp. Det finns bra företag med standardsystem som brukar fungera utmärkt för mindre företag. Eftersom det kostar i tid, stress och pengar att stämma konsulten, kan det kanske vara ett alternativ.