Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-25 01:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/karriarcoachen/2014/05/06/hur-rattar-jag-till-misstaget/

Karriärcoachen

Hur rättar jag till misstaget?

Fråga: Min chef är arg. Jag har misslyckats i ett viktigt stort jobb. Min tilltänkta kund har använt sig av mitt arbete utan att betala. Stulit min idé som jag har lagt ner mycket jobb på. Jag är konsult på mitt första jobb efter civilingenjörsexamen. Arbetar på ett mindre konsultföretag där vi löser tekniska utmaningar och problem. Våra kunder tjänar pengar på att arbeta smartare utifrån våra lösningar. Jag har arbetat länge med en spännande kund. Nu har jag förstått att kunden redan har börjat använda mitt förslag, utan att jag och konsultföretaget har fått kontraktet. Vi får inga pengar för allt arbete jag har lagt ner. Min chef säger att jag har varit för öppen och naiv. När jag tänker igenom vad som hände inser jag att chefen har rätt. Jag har varit för öppen i de många samtalen och mötena med kunden, som dessutom fick utförligt skriftligt material. Jag ligger dåligt till. Hur kan jag lösa det här?

Svar: Jag förstår att din chef är arg. Men så här i efterhand kan du inte göra mycket för att ändra situationen. Om du inte har något kontrakt med kunden, är det svårt att kräva betalning även om du moraliskt sett borde få betalt. Se det som en viktig lärdom inför framtiden. Tala med din chef om det inträffade. Säg att du är ledsen över det som hände och att du inser att du berättade för mycket. Före mötet med din chef bör du tänka igenom detaljer från säljprocessen. Hur var mötena med kunden? Vilka var med på ­mötena? Hur gjorde du dina presentationer? Vilket skriftligt material fick kunden? Träffade kunden andra kunder eller referenser? Med det som bakgrund kan du tala med din chef om hur du i framtiden ska göra när du träffar kunder så att det inte händer igen. Du är ung, och i början av karriären behöver man stöd. Det vet din chef. I början av karriären kan alla göra misstag.