Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-19 05:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/komiform2010/2010/04/27/galet-hungrig-efter-25-mil-7071/

Marathon på 50 dagar-bloggen

Galet hungrig efter 2,5 mil

Slog nytt rekord på två mil i söndags. Det är kanske inte så svårt att slå rekord när man springer distansen för tredje gången i livet. Men i alla fall, två mil på 1 timme och 50 minuter. Hade aldrig klarat det om jag inte hade fått sällskap  av min gode vän och före detta DN-kollega Sven Grundberg. Han ligger ganska långt före mig när det gäller löpning och drog mig genom så gott som hela rundan.

The one and only, Sven Grundberg.

Vi började vid Dramaten och sprang två varv kring Djurgården.

Söndagens löprunda, två varv kring Djurgården.

Sedan skildes vi åt och jag lunkade ytterligare 3 km, fixade en grej, och lunkade sedan 2 km till. Hamnade på McDonalds, svinhungrig, svettig och med galen blick. Det kändes som att man hade kidnappats av vargar i en vecka. Kände att det var lämpligt att berätta för servicepersonalen att jag "sprungit 2,5 mil". (Gud vilken tönt man är.) Tryckte i mig några burgare. Inte så kom-i-formmässigt. Men vadå, jag var dödshungrig. Borde jag köpt en Gainomax istället? Måste lära mig mer om detta. Jag skippade pommes i alla fall. Hem och falla ihop liksom. Stretcha. Åt en stor smoothie gjord på lättmjölk och blåbär.

Min coach, träningsexperten Lisa BlomméMotimate, mejlar och vill att jag börjar köra två långpass i veckan. Hur fasen ska jag klara det? Under veckan som gick klarade jag det visserligen.

Förra veckans löpning:

Söndag, 25 april: 2,01 mil på 1 timme och 50 minuter
Lördag, 24 april: Intervallträning vid Zinkensdamm. En del 200 meters intervaller i 45 minuter.
Fredag, 23 april. Intervallträning kring Riddarfjärden och backen på Långholmen. 7,9 km 47 min.
Torsdag, 22 sprang till min naprapat. 2,7 km på 27 min.
Onsdag, 21 april: 2,02 mil på 1 timme och 57 minuter
Tisdag - Jobb, jobb, jobb.
Måndag: Intervallträning kring Riddarfjärden och backen på Långholmen. Ca 7-8 km 50 min.

Upp för backen....

...och ner igen.

Men Lisa vill att jag ökar långpassen från 2 till 2,5 och sedan 3,0 mil. När man klarat tre mil förstår man hur det känna att springa de 4,2 mil som är en Maraton. Är tanken. Återigen - vad fasen har jag gett mig in på?

Lisa Blommés nya träningsschema för mig:
Träningen för kommande vecka: 4 löppass varav:

2 pass på 40-60min - lägg gärna in 1-2 tempoökningar om 5-10min.
1 pass på 2 timmar som avslutas med 15min snabb promenad (totalt 2h15min).
1 pass på ca 2 timmar 30 min där du kan varva löpning med rask promenad lite som du känner.