Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-04 05:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/komiform2010/2010/05/07/30-dagar-kvar-da-dimper-startbeviset-for-maraton-ner-7165/

Marathon på 50 dagar-bloggen

30 dagar kvar, då dimper startbeviset för Maraton ner

Nu är den här. Med 30 dagar kvar till start dimper startbeviset för Stockholm Maraton ner i min brevlåda.

Startbeviset för Stockholm Maraton den 5 juni.

Och jag slås av två tankar:
1. Jäklar, jag måste verkligen genomföra detta. Det kommer att göra sååå ont.
2. Fasen vad långt det är. Två varv runt hela stan; Gärdet, Djurgården, Riddarfjärden, Stadion...

Stockholm Maraton. 4,2 mil. Två varv runt stan....

Det är svårt att träna upp sig inför Stockholm Maraton på 50 dagar. Dels måste man få upp konditionen med hjälp av intervallträning. Dels måste man få upp uthålligheten och den mentala förmågan genom att springa långrundor.

Axar man för mycket slits kroppen ut. Tränar man för lite klarar man inte loppet. Lyssnar jag på min kropp ligger jag på gränsen. Känner fortfarande av tremilsrundan från i lördags. Har ont överallt och skulle behöva mer tid till återhämtning.

När jag hakade på Lisa Blommé och Malin Ewerlöfs "Under 40"-grupp igår gick det sämre än förra torsdagen. Jag var så säääääämst där i skogen ovanför KTH. Låg långt efter de andra när vi sprang sex intervaller (1700 meter, 1000 meter, 600 meter, 1700 meter, 1000 meter, 600 meter).

Skärmdump från gårdagens intervallträning. Den blå linjen vittnar om toppar och vilopauser. Den gröna om de jobbiga backarna. 

Måste komma igen! Stretchade som en tok igår kväll framför valvakan på SVT. Imorgon är det halvmara, Kungsholmen Runt. 2,1 mil. Det kommer göra ont det med...

Håller god min efter gårdagens förnedrande intervallträning.

Malin och Lisa är dock uppmuntrande. Det tror det räcker med att jag springer tre mil ytterligare 1-2 gånger innan Maraton. Det får bli nästa helg och eventuellt helgen därpå. Sedan är det vila som gäller. Och pasta. Och så Maraton förståss.