Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-19 10:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/komiform2013/2013/02/19/hur-gor-man-for-att-andra-vanor/

Kom-i-form 2013

Hur gör man för att ändra vanor?

Såhär har jag gjort:

Nr 1: Att inse hur de nuvarande vanorna ser ut och att jag VILL ändra dem. I mitt fall åt jag väldigt mycket fikabröd. Nästan varje dag "unnade" jag mig något, bulle, painchocolat, en stor kaffelatte, när barnen köpte lördagsgodis köpte vi också en egen stor påse, en espresso efter maten var nästan alltid en espresso plus något gott.

Nr 2: Sen fick jag insikter av läkaren Joanna om att mitt beteende också kan ge sjukdomar som typ diabetes.

Nr 3: Jag började följa ett måltidsschema: frukost 7.30, mellanmål 9.30 lunch 11.30, mellanmål 15, middag 17.30

Jag började byta ut saker på min tallrik, alltid halva tallriken grönsaker, typ blomkål, rivna morötter, broccoli, riven gulbeta, avokado. Vi bytte ris mot matkorn eller bulgur, vi har lagat mycket fisk. Köpt falafel, bytt ut pastan mot vit fiber pasta. Jag har ätit lite mindre portioner. Jag bestämde mig för att ta bort allt kaffebröd en period.

Nr 4: Jag har också bestämt mig för att det här får ta tid och att det är en omläggningen för livet.

Nr 5: Vardagsmotionen är min grundpelare, att promenera istället för att åka buss när det går, ta trapporna, gå en omväg istället för en genväg.

Nr 6: Att prioritera mig själv då och då för att få andas i lugn och ro. Familjen mår bra av att ha en glad och lugn mama och fru.

Det finns säkert många sätt att göra på, men min upptäckt har varit att det mesta sitter i hjärnan, det handlar om hur man tänker.