Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-16 19:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/2013/11/22/1920-mil-varav-1079-grona/

Laddhybridbloggen

1920 mil varav 1079 gröna

Rätta artikel

Vår långtestbil Toyota Prius laddhybrid har nu rullat drygt 1 900 mil. Bensinförbrukningen sedan starten ligger på 0,20 liter/mil. Inte dåligt med tanke på att endast 56 procent av körningen skett på el.

Vi närmar oss 2 000 mil och den andra vintern med supermiljöbilen Prius. Precis som vid samma tid i fjol har den angivna räckvidden med el sjunkit. Den visar nu 15,4 kilometer med fulladdat batteri. Det är något av en chock att hoppa mellan denna bil och den elstinna elbilen Tesla Model s vi nu provar. Teslan har en angiven räckvidd på 50 mil, och man verkar kunna klara åtminstone 30-35 mil på en laddning. Men det är skillnad på batteri också - och på pris. Teslans batteri har en kapacitet på 85 kWh mot cirka 3,5 för Priusen.

Färddatorn visar att bilen förbrukat 1 603 kWh på 1079 elektriska mil. Det innebär att den dragit 1,48 kWh per mil. Det är en mycket bra siffra. Resterande körning i vanlig hybriddrift har krävt 396 liter bensin, vilket motsvarar 0,47 liter bensin per mil. Utslaget på hela körsträckan blir det 0,2 l/mil. Färddatorn visar också att den rena eldriften gjort att vi sparat in 507 liter bensin - värt 7 100 kronor.

Våra första intryck av bilen står sig: En lättkörd bil som är lätt att trivas med i stadstrafik. Den rullar komfortabelt även på långresor och skäms verkligen inte för sig på snöiga vägar. Till nackdelarna hör alltför kort räckvidd med el på vintern (i praktiken bara någon mil med ac och stolsvärme med mera på) och att det inte går att fjärrstyra laddning med en mobil app.

De tre bilderna härovan kan verka lite svårsmälta vid ett första påseende, men är i praktiken ganska enkla att läsa. den översta bilden visar trippmätaren 921 mil (plus bakomliggande 1 000 mil, mätaren slår runt vid 1 000) och nästa rad "cons" visar bensinföbrukning sedan testet inleddes sommaren 2012: 2,0liter/100 km. Bild nummer två visar i stapelform bensinförbrukningen månad per månad. Här syns tydligt effekterna av sommarens resor runtom i Sverige, då inte ett enda hotell kunder erbjuda laddning. Det blev drygt 400 mil med vanlig hybriddrift. I september, oktober och november ligger staplarna nära noll då vi kunnat ladda bilen både hamma och på arbetet. Den nedre bilen visar fördelningen i procent mellan eldrift och hybriddrift samt elförbrukning och bensinförbrukning.

@LasseSward