Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Laddhybridbloggen

Ge mig en app och lite längre räckvidd, tack!

Det här är Henrik Westman, presschef på Handelsbanken. Han har nu avverkat närmare 2 400 mil i sin supermiljöbil Toyota Prius. Han är överlag mycket nöjd med bilen, men önskar bland annat att den hade lite längre räckvidd på el.

Vi frågade honom följande:

Hur är dina erfarenheter av bilen och tekniken nu när du kört den både sommar och vinter?

– Förbluffande bra. Jag valde mellan Prius och tyska prestigebilar, som BMW. De går ju inte alls att jämföra, men Prius är ”prestige” på sitt vis: den är något av en framtidsbil, i synnerhet när den rullar i elläget. Den är perfekt som stadsbil: tyst, ren och snål. Och riktigt bra på långfärd och i vinterväglag. Ibland störs jag av  vindrutestolpen som skymmer sikten en del, annars är jag mycket nöjd.

Hur långt har bilen rullat?
– 2 377 mil

Hur ser fördelningen ut mellan el och hybriddrift?
– 11 procent el, 89 procent bensin. Jag laddar alltid i stan och kör både till jobbet och hem på mestadels el. Men eftersom jag gör en del långresor till västkusten drar bensinförbrukningen i väg. Eller nåja, den har snittat 0,45 liter/mil så här långt.

Hur ser förbrukningen ut av bensin respektive el?.
– 467 kWh och 1069 liter bensin.

Vilka egenskaper skulle du vilja att Toyota förbättrade på Prius laddhybrid?
– Jag efterlyser precis som du möjlighet att via sin smartphone ha kontakt med bilen: kolla laddning, sätta på värmen med mera, en app där jag har koll på just min Prius. Jag hade också gärna sett lite
längre räckvidd på batteri, i synnerhet vintertid. (Min son, som är sju år, efterlyser två feta avgasrör och en knapp som ger racingljud.)

Skulle du rekommendera bilen till en vän/bekant?
Javisst, det gör jag ofta.

Övrigt?
Det borde finnas fler laddstolpar i Sverige, inte minst i Stockholm. Det är märkligt att det dröjer med tanke på fördelarna med eldrift: renare miljö och mindre buller.