Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-30 06:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/laddhybridbloggen/2013/12/30/tesla-blev-arets-grona-hojdare/

Laddhybridbloggen

Tesla blev årets gröna höjdare

2013 är snart slut, ett spännande bilår som bjudit på många överraskningar. Mest minns vi provkörningen av den eldrivna sportbilen Tesla Model S. 

Vi minns också långtestet av våra två supermiljöbilar, hur snålt dessa bilar kan köras, men också hur svårt det kan vara att hitta laddplatser. Kollegan Jacques Wallner, som bor i innerstan, har ännu inte lyckats lösa problemet. Det finns inga stolpar på gatan och inga p-hus i närheten med laddmöjligheter. Resultat: han kör alltför ofta med dieseln i gång i stan.

För min del har det varit lättare. Jag har eluttag hemma, vilket gör att praktiskt taget alla kortare turer i stan sker med eldrift. Jag har inte tankat bensin sedan den 26 augusti i fjol, men nu återstår bara tre "blippar" på tankmätaren, så någon gång i januari blir det väl dags för en tur till fossila macken. Ett halvår mellan gångerna känns lagom...

Tyvärr går försäljningen av supermiljöbilar mycket trögt, trots de uppenbara miljöfördelar de har. Totalt 1 374 bilar hittills i år (till och med november) är inte särskilt imponerande, särskilt inte om man ställer det i relation till hur många nya bilar som totalt registrerats under samma period - 243 176 bilar.  Supermiljöbilarna svarade därmed för endast 0,6 procent av nybilskakan.

Nästa år bör siffrorna bli bättre. Fler modeller är på väg och priserna pressas. Några spännande nyheter är eldrivna VW Golf och laddbara versioner av Golf och Passat. En mycket intressant modell som nyligen lanserats är den laddbara suven Mitsubishi Outlander. Den klarar upp till fem elektriska mil i stan på el med ac:n avslagen. Jag provade den nyligen och klarade fyra mil med ac:n delvis på.  När räckvidden var nere i 11 km slog jag av ac:n och då steg räckvidden med 5 km till 16.

Outlander imponerade på flera sätt. Två elmotorer som driver bilen, en fram och en bak, ger fyrhjulsdrift, men utan skrymmande kardanaxel. Lastutrymmet är i stort sett detsamma som i vanliga Outlander. 0,19 liter bensin per mil i blandad körning och under 1 000 kronor i månaden netto för den som kör Outlander som förmånsbil. Lägg till att den är 100 000 kronor billigare än Volvos motsvarighet V60 laddhybrid och man förstår varför intresset är så stort. Outlander är en suv, men med egenskaper som gör den till en slags rumsren stadsjeep.

V60 och Outlander i all ära, liksom den ultralåga förbrukningen i min Prius laddhybrid. Den bil som under 2013 fastnat i medvetandet är supersportbilen Tesla Model S gjord av en uppstickare i Kalifornien. Hela golvet är fyllt av battericeller och ger en räckvidd på över 30 mil i verklig körning (glöm räckviddsångest). Elmotorn som driver på bakhjulen flödar av kraft; 0-100 går på 4,4 sekunder om du väljer tillvalet "Performance".  Inredningen för tankarna till en stilren Iphone; bilens alla funktioner styrs genom att man klickar och drar med fingrarna på en 17 tum stor skärm.  Sällan har en provbil gett så många huvudvridningar, så många blinkningar, så många tummen upp.

Nu kör vi in i 2014 med förhoppningen om ett nytt spännande bilår!