Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-25 21:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/leonelsguldkorn/2012/01/25/mcdonalds-twitter-reklam-gick-inte-som-de-tankt-sig/

Leonels guldkorn

McDonald's Twitter-reklam gick inte som de tänkt sig

I dagarna drog McDonald's igång en reklamkampanj på mikrobloggen Twitter. Det slutade med en PR-katastrof. – Inom en timme märkte vi att det inte gick som planerat, säger Rick Wion, restaurangkedjans chef för sociala medier.

McDonald's betalade Twitter för att hashtaggen #McDStories skulle synas på startsidan. Tanken var att användarna skulle skriva något fint om sina upplevelser på restaurangen. McDonald's gick själva ut och satte ribban med följande citat från en potatisodlare:

“When u make something w/ pride, people can taste it,” – McD potato supplier #McDStories.”

Problemet var att hela Twitter lade sig under den ribban. Uppenbarligen hade McDonald's inte räknat med att folk skulle vara mer inriktade på de negativa sidorna av restaurangjätten. Inom kort började det strömma in hånfulla och sarkastiska tweets.

Enligt Los Angeles Times avbröt McDonald's efter bara två timmar sin sponsring av hashtaggen men då hade den redan fått ett eget liv. Folk delade med sig av skräckhistorier om bland annat dåliga anställningsvillkor och undermålig mat. Här är ett axplock av tweetsen (som fortfarande fylls på):

AlexRoth3 Jag har jobbat på McDonald's. De #McDStories jag kan berätta är hårresande.

SkipSullivan En gång gick jag in på ett McDonald's och kunde verkligen känna typ 2-diabetesen flyta i luften så jag spydde. #McDStories

JKingArt

Jag gick ner 20 kilo efter att jag slutade jobba och äta på McDonald's. #McDStories

Alice_2112

Blev inlagd på sjukhus med matförgiftning efter att ha ätit på McDonald's 1989. Har inte ätit där sedan dess och blev vegetarian. Borde ha stämt dem. #McDStories

PrettyTallerr

Min bror hittade en lösfingernagel i sin pommes frites. #McDStories.

_Scorch_

Hur i HELVETE kan de vara så populära när det springer omkring råttor i brödpåsarna. #McDStories

McDonald's chef för sociala medier, Rick Wion, erkänner att kampanjen gick snett.

– Det var så negativt att vi var tvungna att byta kurs. Men vi lär oss av sådana här erfarenheter, säger Wion till paidcontent.org