En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 19:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/markligheter/2016/05/02/nya-planeter-vacker-hopp-om-annu-fler/

Clas Svahn bloggar om märkligheter

Nya planeter väcker hopp om fler

Rätta artikel

Att tre nya jordliknande planeter har upptäckts är inte längre en nyhet. Men när planeterna har observerats runt en typ av stjärnor som ingen trodde skulle kunna ha planeter runt sig – då är det en sensation.

De tre planeterna kretsar runt stjärnan Trappist-1 på ett avstånd av 40 ljusår från jorden. Och alla beskrivs som möjliga bärare av liv.

Men det är stjärnan de kretsar runt som plötsligt ökar möjligheterna till liv i kosmos ordentligt.

Trappist-1 är nämligen en dvärg som få forskare trodde skulle kunna ha planeter i omloppsbana runt sig. Få har ens tyckt det mödan värt att rikta ett teleskop mot dem. Fram tills nu då Michaël Gillon vid universitetet i Liège ägnade 62 nätter mellan september och december 2015 till att spana runt dessa dvärgar.

Det var när han mätte ljuset som når jorden från Trappist-1 som han kunde märka en liten förändring. Så liten att den har jämförts med den förändring som inträffar när en fluga flyger förbi en lampa. Ljusstyrkan minskade med en procent.

Den lilla förändringen räckte. Tecknet på att en planet cirklade runt stjärnan. Och inte bara en utan tre – av samma storlek som jorden. Två av dem befinner sig också i det område som anses vara bäst för liv. Ett område där vatten inte fryser.

Att en stjärna som lilla Trappist-1 (stor/liten som vårt solsystems gasplanet Jupiter) har planeter runt sig ökar plötsligt antalet möjliga världar i kosmos enormt. Forskarna räknar med att mellan en fjärdedel och hälften av alla stjärnor i vår galax är just dvärgar av samma typ som Trappist-1.

Så kan planeter bildas också där så finns det i ett slag miljarder nya möjligheter till liv där ute.

Men möjligheter är en sak och verkligheten en annan. För ännu har astronomerna inte kunnat se några tecken på att liv faktiskt har uppstått på andra håll än vår egen planet.

Å andra sidan har vi inte tittat efter det särskilt länge.

Upptäckten av de tre jordliknande planeterna publicerades i tidskriften Nature.