Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 11:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/matbloggen/2012/12/14/gronkalschips-till-jul-och-lchfare/

Aptitretarna

Grönkålschips till jul och LCHF:are

Rätta artikel

Häromveckan var jag och Johanna Westman på tv4 och lagade lite mat ur vår nyutkomna kokbok ”December”. Man vet aldrig vilka rätter som ska bli mest populära i ens kokböcker, men en sak har jag redan förstått. Att göra chips av grönkål eller svartkål är ett av de bästa tipsen i boken. Folk som har fått smaka blir begeistrade och själv tänkar jag att detta är en mycket bättre LCHF-snacks än danska grissvålar. Här är receptet. Grönkål finns det ju gott om just nu i butikerna. Svartkål går nästan inte att få tag på, endast hos vissa grönsaksgrossister. Och så växer den som prydnadsväxt i en del villaträdgårdar.

Chips av grönkål eller svartkål

10–12 portioner

1 bunt färsk grönkål (cirka 1 liter) eller svartkål

1–2 msk olivolja

1/4 tsk flingsalt eller en knivsudd vanligt salt

1. Värm ugnen till 200°.

2. Skölj grönkålen och skär bort mittstjälken. Riv bladen i mindre bitar.

3. Lägg bladen på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olivolja, strö på salt och massera in oljan i grönkålsbladen. Sprid ut bladen i ett jämnt lager.

4. Sätt in plåten i ugnen och låt den stå i cirka 10 minuter tills bladen är krispiga.