Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-20 20:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2009/02/05/metro-funkar-i-sverige-1459/

Mediebloggen

Metro funkar – i Sverige

Gratistidningen Metro fortsätter att blöda. Under fjärde kvartalet var rörelseförlusten cirka 20 miljoner kronor. Ägaren Kinnevik, med Cristina Stenbeck i spetsen, garanterar nu en nyemission på 550 miljoner kronor för att säkra tidningskoncerns framtid.
Frågan är om Metro har en framtid som självständig, internationell tidningskoncern. I Sverige är ju Metro en ekonomisk succé. Men synergierna mellan tidningarna i de olika länderna är få. Framförallt har inte lyckats knyta dem till lönsamma nätsatsningar.
Nyligen skrotade Metro sin tredje största tidning, den spanska utgåvan, med 1,8 miljoner läsare. Som jämförelse kan nämnas att norska Schibsted driver gratistidningen 20 Minutter i Spanien där man även äger Blocket-liknande tjänster.
Nu bloggar Rolf Van Den Brink om rykten att Metro även ska sälja tidningarna i Frankrike och Portugal. Var ska det sluta? Är Stenbecks nyemission ett sätt att sminka bruden inför en försäljning till en stor mediekoncern?

I en nyårskrönika spådde jag att Schibsted köper hela Metro International under 2009. Schibsted har ju redan betalat 350 miljoner kronor för 35 procent av svenska Metro. Och sedan dess har Metros börskurs kollapsat. Börsvärdet på Metro International är enbart 370 miljoner kronor idag. Blir intressant att se vart det slutar.