Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-29 01:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2009/02/23/darfor-vann-fox-atta-oscar-1780/

MEDIEBLOGGEN

Därför vann Fox åtta Oscar

Återigen blev det succé för lilla Fox Searchlight vid gårdagens Oscarsgala. Dotterbolaget till storstudion Fox kammade hem åtta Oscars, fler än någon annan filmstudio. Och i Hollywoods branschtidningar Variety och Hollywood Reporter undrar alla vad hemligheten är. Årets Oscarsvinnare Slumdog Millionaire och nomineringen för The Wrestler följer ju i spåren av Fox Searchlights prisbelönta filmer Juno (2007) och Little Miss Sunshine (2006).

Mycket tycks handla om Fox Searchlights fenomenala känsla för marknadsföring av indiefilmer. Slumdog producerades av Film4 och Celador Films i Storbritannien och hamnade hos Fox Searchlight först efter en misslyckad affär med Warner Bros. Det var nära att filmen aldrig kom ut på bio. Nu har 15 miljoner dollar i produktionskostnader blivit 163 miljoner dollar i globala biointäkter. Och man lär tjäna ytterligare 100-tals miljoner dollar på dvd-utgåvan.
Vad är hemligheten? Fox Searchlight skiljer sig från andra indiebolag i samma storlek genom att:

1. Ledas av en trio snarare än en enda stark ledare.

2. Ha en slimmad organisation och en informell känsla, bland annat med en kontorshund vid namnet Maddie.

3. Behålla sina toppchefer lägre än konkurrenterna

Kan det vara så att det lönar sig med en platt, avslappnad och relativt trygg organisation?