Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-22 13:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2009/03/17/de-tunna-tidningarnas-tid-2284/

MEDIEBLOGGEN

De tunna tidningarnas tid

USA:s tidningskris blir allt djupare. Denvers Rocky Mountain News gick nyligen i putten. Och idag kom det sista numret av Seattle Post-Intelligencer ut. Tidningen lever vidare på nätet med hjälp av 20 journalister och 150 medborgarbloggare. Läs mer om tidningens nya strategi här.

 

 

På You Tube har något lagt ut en film av Seattle P-I:s kasserade tidningsställ i en container.

Går svenska tidningar samma dystra öde till mötes? Förhoppningsvis inte. Svenskar är generellt sett betydligt flitigare tidningsläsare än amerikaner. Men det är mycket tufft på annonsmarknaden just nu. Dagens "Mediebarometer" från Sveriges Mediebyråer visar att annonsraset för kvällspressen var 43 procent i februari. Storstädernas dagspress tappade 34 procent av sina annonsintäkter, jämfört med samma månad 2008. Den som undrar varför tidningarna känns tunnare finner svaret i dessa siffror. Läs här om varför Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer, tror på en vändning senare i år.