Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-04 08:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2009/07/29/darfor-rasar-yahoo-pa-borsen-4284/

Mediebloggen

Därför rasar Yahoo på börsen

Avtalet mellan Microsoft och Yahoo är bra på många sätt. Till att börja med är det bra för oss konsumenter och för alla de små och stora företag som köper annonser på söksajterna. Google har ju redan kapat åt sig cirka 65 procent av marknaden för sökordsmarknadsföring och behöver därmed en riktig konkurrent. Utmanar ingen är risken stor att Google börjar ägna sig åt monopolfasoner och höjer priserna.

Avtalet är även bra för Microsoft vars aktie steg någon procent i den inledande handeln på börsen. Att Googles aktiekurs backade 1-2 procent är vidare bevis för att hotet bör tas på alvar.

Varför rasar då Yahoos aktiekurs? Vid 16:30-tiden svensk tid hade Yahoos aktie rasat med drygt 9 procent.

På ytan ser ju uppgörelsen ut som ett win-win avtal. Parterna ska dela på intäkterna, istället för att Microsoft helt enkelt köper rätten till Yahoos besökare. Och avtalet sträcker sig över tio år, evigheter i den snabbrörliga it-branschen.

Haken är att det blir Microsoft med sin nya sökmotor "Bing" som hanterar det viktigaste - själva söket. Yahoo sköter säljet och portalen - medan Microsoft står för den underliggande tekniken.

Yahoo vet redan hur livsfarligt detta är. För tio år sedan använde sajten Google i sin sökruta. Och 2002 erbjöd Yahoos dåvarande vd Terry Semel tre miljarder dollar för Google. Men Google ville ha minst fem miljarder och affären gick i stöpet. Sedan börsnoterades Google och blev värt över 100 miljarder dollar.

Yahoo var helt rätt positionerade. Ändå missade man hur avgörande sökmotorn är för en internetportal. Nu känner man sig tvungen att göra samma sak igen. Och trotts att det kan innebära 500 miljoner dollar i ökade intäkter per år är det många som suckar djupt. För Yahoo kan det vara början på ett segdraget slut. I bloggosfären har man redan börjat jämföra Yahoo med internetportalen AOL, en sajt som erbjuder ett första steg ut på nätet men inte mycket mer än så. Läs ZDNets blogg Between the lines här.