Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-17 08:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2009/09/21/endast-en-av-20-villig-att-betala-for-nyheter-4757/

Mediebloggen

Endast en av 20 villig att betala för nyheter

Mediemogulen Rupert Murdochs planer att ta betalt för nyheter på nätet blir svåra att genomföra. Enligt en enkätundersökning av Harris Interactive kan endast 1 av 20 tänka sig att betala för nyheter på nätet, skriver brittiska The Guardian. Hela 74 procent av de tillfrågade uppger att de skulle söka sig vidare om deras favoritnyhetssajt började ta betalt.

 

En av tjugo. Det låter illa om målet är att ta betalt från alla läsare. Om målet är att ta bra betalt från vissa är det förståss en annan sak.

Frågan är om det går att ta betalt för nyheter enligt en "Freemium"-modell. Uttrycket är taget från Chris Andersons bok Free och kombinerar orden "free" och "premium". Är man riktigt stor på nätet kan det räcka med att ta betalt från cirka 5 procent av användarna för att generera vinst. Det är denna betalningsmodell som får killarna på Spotify att kliva upp på morgonen. Läs mer om detta här.

Spotifygrundarna Martin Lorentzon och Daniel Ek.   Foto: Magnus Hallgren

Aftonbladet.se är en av de stora nyhetssajter som försöker tjäna pengar på en premiumtjänst. Än så länge har Aftonbladet Plus dock inte blivit någon kassako vad jag förstår. Kanske väntar de fortfarande på rätt framgångsrecept. Kanske måste kontrasten mellan den vanliga nyhetssajten och premiumversionen bli lite skarpare?