Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-06-25 16:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2009/09/30/fyra-rad-till-twittrande-foretag-4876/

MEDIEBLOGGEN

Fyra råd till twittrande företag

Bör företag ägna sig åt Twitter? Frågan tycks vara lite av en het potatis bland storföretagen - och de pr-firmor som tjänar dem. I dagens DN Ekonomi belyser vi ämnet och listar de tio svenska företag som har flest "följare" på mikrobloggsajten. (Läs artikeln här.)

Artikeln har väckt ovanligt många reaktioner. En av de många email jag fått i frågan kommer från pr-byrån Hill & Knowlton. Robert Almqvist, som är rådgivare i frågor om ny teknik på H&K, ifrågasätter värdet med mikrobloggsajten eftersom den "inte har någon som helst effekt på försäljning etc".

"Vi har rest runt med ett föredrag som heter ”Twitter, tjatter och bladder” där vi tar ett steg tillbaka och tittar på sociala medier ur ett nyktert affärsperspektiv, skriver han.

Vad är Twitter? Nätet är fullt av parodiska beskrivningar....

Själv har jag svårt att förstå varför man ska krångla till det så pass.

Ett twitterinlägg är trots allt bara 140 tecken långt. Det krävs väl ingen särskild avdelning eller strategi för det? Om jag var chef på ett storföretag skulle jag upplåta twittrandet till den person på informationsavdelningen som har bäst koll på trender inom bolaget och branschen. Ericsson har rätt inställning. De twittrar om länkar till artiklar och You Tube-klipp om Ericsson eller telekombranschen i stort. Typ sånt som telekomnördar pratar om vid kaffemaskinen.

Det behöver inte vara mer komplicerat än så.  

Ska jag lista fyra tips ser de ut så här:
1. Twittra bara
om sånt som känns intressant för dina läsare. De väljer själva om de ska följa dig. Tro inte att varje enskilt inlägg ska ge mätbar pr. Det handlar om att vara relevant.
2. Twittra främst om saker du kan länka till. Dina 140 tecken ska förklara varför detta är intressant ur ditt företags perspektiv.
3. Twittra inte för
ofta. Tar du för mycket plats slutar folk att följa dig.
4. Se till att följa andra intressanta twittrare. Kolla vilka de följer och lägg till några av dem. Rensa bort de du finner störande eller intetsägande. När du byggt upp en bra liten bevakning lär du dig fort vad som känns relevant på Twitter.