En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-03-23 08:47
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2009/10/02/kan-apple-radda-tidningsbranschen-4904/
Kan Apple rädda tidningsbranschen?
Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
Läsplattor. Det låter inte så jättekul. Inte förrän det står klart att Apple håller på att ta fram en uppkopplad läsplatta som ska "revolutionera print- och förlagsbranshen".
Just nu kryllar bloggosfären med rykten om plattan som ska göra för tidningar det iTunes gjorde för musik. En läsplatta som ska se ut som en stor Iphone med samma blädder- och zoomfunktioner.
Enligt Brian Lam på prylboggsajten Gizmondo förhandlar Apple just nu med tidningsbolag om rättigheter till material som ska läggas ut på en "ny typ av apparat". Det handlar inte bara om att lägga ut tidskrifter och böcker på nätet. Det handlar om ett helt nytt sätt att se på printbranschen, skriver han i bloggen.
Brian Lams blogg
Bland annat uppges två personer nära New York Times i juli ha uppgett att Apple har besökt tidningen för att tala om "den nya apparaten". Tidningens F&U-avdelning har länge jobbat på en digital version av tidningen som ska läsas utan vare sig mus eller tangentbord, skriver Brian Lam.
Umair Haque, som bloggar på Harvard Business Publishing, tror att Apples nya läsplatta ska innehålla en butik i stil med iTunes eller App Store. Här ska det gå att köpa tidningar, tidskrifter och böcker ungefär som man köper låtar till sin iPod eller miniapplikationer till sin iPhone.
Det låter radikalt. Men ändå troligt. Och givetvis välkommet för en bransch som haft minst sagt svårt att tjäna pengar på nätet. Kan Apple skapa en läs- och blädderupplevelse som känns bra i soffan och vid frukostbordet? Ska Steve Jobs rädda tidningsbranschen?