Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-20 16:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2009/11/16/hur-ska-vattenfalls-nya-vd-radda-varumarket-5328/

Mediebloggen

Hur ska Vattenfalls nya vd rädda varumärket?

Rätta artikel

Hur ska Vattenfalls nya vd Öystein Löseth återupprätta förtroendet för varumärket? Det är uppenbarligen ingen lätt uppgift. För oavsett vad man tycker om turbulensen de senaste veckorna är det idag uppenbart att Vattenfall inte lägre kan leka miljökämpe. Allt fler ser ju bolaget som en statlig energijätte som tagit saken i egna händer och satsar på brunkol och felande kärnkraftverk.

Det har hänt en del sedan Time Magazine utsåg Vattenfalls nuvarande vd Lars G Josefsson till TIME European Hero 2005 och den tyska förbundskanslern Angela Markel hade honom som sin personliga klimatrådgivare.

Ändå kör man på i samma anda. Kolla in den här reklamkampanjen från 2008 till exempel. Den illustrerar hur Vattenfalls signaturkampanj bidrar till att kyla ner världens ismassor och i princip stoppa växthuseffekten.

Budskapet är både löjeväckande och befängt, inte minst när det kommer från en energijätte som satsar på brunkol i Tyskland. Det spelar ingen roll om Vattenfall även utvecklar miljöteknik och bygger ut vindkraft. Man har tagit sig vatten över huvudet. Och Vattenfall får skylla sig själva när man tilldelas priset Climate Greenwash Awards 2009 (och därmed anses vara världens värsta hycklare inom miljöområdet). Läs mer här.

Även Vattenfalls interna kommunikation vittnar om en viss aningslöshet. Kolla exempelvis in den här "tokiga", rockiga videoinspelningen som bolaget satte ihop för några år sedan:

Den visar hur de anställda sjunger om allt från vind- och kärnkraft till Vattenfalls öppna kommunikation. (Mot slutet dyker även vd Lars G Josefsson upp.)

Problemet är att allmänheten har motsatt syn. De tycker kol- och kärnkraft är tunga frågor och har tröttnat på påkostade, förljugna reklamfilmer om hur Vattenfall räddar världen.

Nya vd:n Öystein Löseths utmaning blir att hitta en trovärdig medelväg. Vattenfall måste kunna lyfta fram sina positiva initiativ utan att det känns som att de hymlar om brunkolen och kärnkraften. Kanske är det en fördel att Öystein Löseths kommer från Vattenfalls nyförvärvade dotterbolag Nuon där endast 3,5 procent av energin kommer från förnybara källor. Han kan i alla fall inte se sig själv som en miljöaktivist.