Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-03 16:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2009/12/01/artiondets-reklamtrend-viral-film-5491/

Mediebloggen

Årtiondets reklamtrend: Viral film

Kreativ, humoristisk reklam som sprids via nätet. Det är den viktigaste reklamtrenden det senaste årtiondet, enligt brittiska The Guardian. Tidningens tio-i-topp-lista för 00-talet innehåller få påkostade "filmiska" reklamfilmer, men många så kallade virala klipp som skickats runt via e-mail, Twitter, eller bäddats in på Facebook, etc.

Fördelarna är uppenbara. Distributionen är ju gratis. Kan man skapa en reklamfilm som folk skickar runt av egen vilja kan man nå fler utan att det kostar extra.

Här är en av de första storheterna, en pastisch på naturdokumentärer för John West Salmon från 2000:

En annan favorit är denna, T-mobiles "flashmob" från 2009:

Trenden med viral marknadsföring ser även ut att dominera de kommande tio åren.

De senaste veckorna har vi sett ett antal exempel bara i Sverige. Jag tänker på Radiotjänsts nya Tack-kampanj som integrerar en bild på Dig i filmen och deras egna "flashmob"-klipp från NK och Sergels Torg. Se den från Sergels Torg här:

 ...och den från NK här:

Acnes kampanjsajt för Voddler där man filmar sig själv är ytterligare ett exempel, liksom Volvos nya virala reklamfilm och Rolighetsteorin, en svensk reklamfilm för Volkswagen som fått 1,3 miljoner visningar på You Tube:

Är antal visningar på You Tube på väg att bli reklambranschens nya mätstandard?