Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-03-28 20:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2010/01/20/playahead-facebooks-senaste-offer-5836/

MEDIEBLOGGEN

Playahead - Facebooks senaste offer

Facebook har skördat ytterligare ett offer. Den sociala nätverkssajten Playahead läggs ner under våren. Sajten köptes 2007 av mediebolaget MTG för 100 miljoner kronor.
– Det finns inte längre någon möjlighet att driva sajten vidare, säger Anders Nilsson, operativ chef för MTG till Helsingborgs Dagblad.

När MTG köpte sajten 2007 hade man nära 600 000 besökare i veckan. Sedan dess har besökstalen dalat till knappt 200 000 i veckan.
– Vi har testat hundratals grejer för att öka trafikvolymen, men ingen av dem har lyckats, säger Anders Nilsson till tidningen.

Marknadsföring för Playahead. MTG körde tv-kampanjer under en tid i sina kanaler (TV3, TV6).

Han tror att flera av Playaheads användare har gått över till Facebook. Det är ingen vild gissning. Tidigare så populära Lunarstorm lever idag en förtynande tillvaro med drygt 110 000 användare per vecka. Endast systersajten Bilddagboken håller modet uppe med närmare 1,3 miljoner unika besökare per vecka, enligt KIA-index. Bilddagboken är därmed Sveriges 20:e mest populära sajt.

Läs hela artikeln i Helsingborgs Dagblad här.