Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-18 14:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2010/01/26/spotify-drar-in-25-miljoner-i-manaden-pa-betalkunder-5898/

Mediebloggen

Spotify drar in 25 miljoner i månaden på betalkunder

Rätta artikel

Spotify har passerat en ny milstolpe. I en intervju med tidningen Wired uppger vd Daniel Ek att musiktjänsten nu har 250 000 betalande abonnenter. Han uppger även att den omtalade USA-lanseringen dröjer.

Att Spotify redan är uppe i en kvarts miljon betalande användare efter ett drygt år talar för att musiktjänsten kan bära sig i framtiden. För cirka 100 kronor i månaden får "premiumkunden" tillgång till ett reklamfritt Spotify och en Spotifyapplikation till sin iPhone-, Android- eller Symbian-mobiltelefon. Intäkterna motsvarar 25 miljoner kronor per månad för Spotify. Musiktjänsten - som finns i Norden, Frankrike, Storbritannien, Spanien - betalar visserligen en liten summa för varje låt som spelas. Men om annonsintäkterna är lika stora som betalintäkterna (som Spotify indikerat tidigare) bådar detta gott för framtiden.

Daniel Ek uppger även att Facebook och Twitter är två av de viktigaste kontaktytorna mot nya kunder. Läs Wireds artikel här

Att USA-lanseringen är försenad beror tydligen på strul med skivbolagen som är rädda att de ska förlora mer än de tjänar på Spotifys inträde. Den ekvationen kan mycket väl ändras över tid.

DN intervjuade Daniel Ek i maj 2009. (Sedan dess har tjänsten lanserats i vissa mobiler). Se inslaget nedan genom att klicka på texten "Titta på You Tube" eller klicka här.