Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 18:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/mediebloggen/2010/01/27/demofest-infor-apples-lansering-5908/

Mediebloggen

Demofest inför Apples lansering

Glöm Saabaffären. Apples lansering av en ny läs- och surfplatta är årets största nyhet. I alla fall om man jobbar med affärsutveckling på ett förlag eller tidskriftshus. Sent ikväll väntas Apples vd Steve Jobs presentera den nya produkten på företagets gigantiska pressevenemang.

På nätet går det att hitta mängder av artiklar om Apples historiska lansering - som denna om produktens historia. Steve Jobs uppges ha sagt att Apple Tablet blir det viktigaste han gjort, enligt Huffington Post. Ryktet kommenteras utförligt av sajten Bokens Framtid som målar upp ett dystert framtidsscenario för bokbranschen. Författaren och webbstrategen på Bonnierförlagen Sigge Eklund kommenterade problematiken med konsumentens låga betalningsvilja redan i oktober. Läs hans debattinlägg i DN Kultur här.

Hur det än går har förlagen och tidningshusen läst på. Många har redan i slutet av förra året lagt ut demonstrationer på hur deras böcker, tidskrifter och tidningar ska se ut i Apples läsplatta och liknande produkter. Strax innan jul lade exempelvis Bonnier R&D ut följande 8 minuter långa klipp på You Tube:

En annan populär demo är den som tidskriften Sports Illustrated lade ut i början av december:

Time Magazine har lagt ut följande:

Apples presskonferens börjar klockan 19 ikväll svensk tid. Vd Steve Jobs väntas spara det bästa till sist och presentera nyheten med orden "oh yeah, one more thing".