Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-20 23:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/moasblogg/2009/03/24/motvind-2375/

STANNA I FORM

Motvind

Sonen var inte imponerad av mina nya joggingtights som jag köpte häromdagen och tyckte att jag såg ut som en rymdgubbe redo för Vasaloppet när jag skulle sticka ut och röra på mig i morse för första gången sedan jag spelade squash i fredags.


Jag hade någon slags naiv föreställning om att jag skulle vara i toppform och flyga fram längs Karlbergskanalen efter mitt Nordic Military training-trauma förra veckan men så var tyvärr inte fallet. Jag vet inte om det var den absurt jobbiga motvinden längs Karlbergskanalen eller bara min usla kondis som gjorde det extra tufft men jag kände mig i löjligt dålig form. Mitt mål var att springa min vanliga runda fast utan gå-pauser. När det började kännas sådär apjobbigt försökte jag tänka på Rambopasset och att om jag hade klarat 75 minuters galen konditionsträning i terräng så skulle jag väl för fan klara 35 minuters jogging på asfalt i lugnt tempo. Resultatet blev en kompromiss med ETT kortare gå-pass istället för två längre. Till detta armhävningar + balansbollen hemma.


Emi som kör The Springaling-challenge tipsade för övrigt om denna fiffiga sida där man bland annat kan mäta distansen man sprungit – 3.63 km närmare bestämt blev det för Herngrenskan idag. Det kändes betydligt mer än det var. Kanske jag borde dubbla min runda.

På matfronten:
Aptiten har kommit tillbaka efter träningschocken förra veckan och så även ett ganska starkt sötsug. Fick använda all min viljekraft igår kväll för att stå emot en räd i skafferiet.
Frulle idag á la Iso: Gröt med linfrön, kanel och lättmjölk + ett kokt ägg.
Veckans stora fråga: Ska jag köra ett till pass med Nordic Military Training eller inte? Jag vet helt ärligt inte om jag vågar utsätta mig för det igen. Onsdag 18.00 eller fredag 06.15 eller lördag 10.00 eller ingenting alls. Och om jag gör det. Hur ska jag förbereda mig för det? Tokjogga varenda dag?