Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-20 20:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/moasblogg/2009/06/17/magiska-micke-3868/

Stanna i form

Magiska Micke

Linkade omkring hela gårdagen på mitt mycket stela och ömma lår tills jag fick komma till naprapaten Micke Jansch på kvällen som visade sig vara värsta medicinmannen typ. Han inte bara ser ut som Stålmannen - han ÄR Stålmannen inklusive magiska krafter (jösses vilken kille min fina kompis Jennifer är gift med som kan trolla med onda lår). Magiska Micke knäckte och klämde och tryckte och bultade igenom hela min kropp och alla möjliga och omöjliga kotor, muskler och ömma punkter som på något sätt var ihopkopplade med mitt stackars lår. Herngren var en riktig mes och jämrade sig och skrek (speciellt när jag trodde att han skulle vrida nacken av mig - shit, ni skulle ha hört hur det knakade när han nästan ryckte skallen ur led).

Sen när Micke hade undersökt varenda litet ben och varenda liten muskel så hittade han felet och sa att det rörde sig om en slags kramp i lårmuskeln som var kopplad till mina höfter och min nacke och att hela min kropp har hamnat snett på något vis vilket leder till att jag spänner mina muskler fel när jag tränar för att kompensera vilket leder till kramp typ… Eh, ja, be mig inte förklara det hela, jag fattade inte själv hälften, men i vilket fall så kunde jag efter Mickes genomkörare konstatera att mitt lår var både mindre stelt och gjorde mindre ont. Magic.


Jag fick med mig fyra yoga-aktiga övningar hem samt order att sluta äta Voltaren (eftersom det tydligen inte rör sig om en inflammation) istället ska jag äta Resorb (minns inte varför, var för snurrig efter kotknäckningen) samt duscha svinvarmt för att mjuka upp nacke, rygg och lår. Magiska Micke sa att jag skulle vila låret tills jag inte alls har ont längre och att jag sen kan börja träna igen om jag vill.

Och här ser vi Micke visa en av övningarna - andas in och sträck ut händerna - andas ut - och vrid huvudet långsamt åt ena hållet - och sen samma sak åt andra hållet. Upprepa övningen i cirka 10-15 minuter.

 

Status Commander Brunos utmaning (Commander Bruno har för övrigt gett mig ett nytt nickname efter PHS-passet i lördags - MOA BALBOA - vad tycks? Nice va? Kanske dags att prova på boxning?)

Totalt gjorda armhävningar på fötter: 185
Totalt gjorda armhävningar på knä: 285 – 530 to go
Statiska situps: 16 minuter 135 to go
Joggad sträcka totalt: 6 kilometer
Promenerad sträcka totalt: 6 kilometer

Tack kära ni för lårsympati!! Det hjälper och värmer! Och Lilly, tyvärr har det inte gjorts några såna mätningar av fettprocent osv. men jag har gått ner cirka 11 kilo sen i januari (vågen just nu står på 65.2 och jag är 1.72 lång vad nu det blir för BMI), och min kondition skulle jag säga är nästan löjligt bra jämfört med då, antagligen bättre än den har varit i hela mitt liv - snudd på att jag skulle säga att jag är bra mycket mer vältränad just nu än INNAN jag fick barn. Det vill inte säga lite.

Snart är jag Linda Hamilton i Terminator på riktigt, hehe. Och du har helt rätt i att det har varit en helhet för mig och att utan dom där hemska fyra iso-veckorna i början så hade jag nog inte heller hamnat här. Men återigen, träningen har varit nyckeln, att börja gilla att träna. Ge inte upp och ÄT – att du blir hungrigare är bra – det kommer att ge resultat på sikt om du äter bra grejer och tränar parallellt.