Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-22 20:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/modebloggen/2011/06/04/johan-lindebergs-blk-dnm/

Modebloggen

Johan Lindebergs Blk Dnm

Rätta artikel

De flesta kanske redan läst om Johan Lindebergs nya satsning: Blk Dnm.

Annars så kommer här bakgrunden i snabbfart: Efter att ha startat både J.Lindeberg (som han nu inte alls är involverad i) och designat Justin Timberlakes märke William Rast med stor framgång satsar han nu på ett nytt eget koncept.

På Style.com intervjuas han av modesitens chefredaktör Dirk Standen om upplägget; hur designstudion och butiken är i samma lokal på Manhattan, men hur den huvudsakliga försäljningen dock sker online och att varje ny kollektion släpps direkt till webbutiken. Blk Dmn överger med andra ord det där med att invänta rätt säsong i 6 månader efter en kollektionspresentation. De är istället redo för leverans till kunden direkt, innan vi hunnit tröttna och förlorat känslan av nyhetens behag.

Kläderna då? Det verkar självklart vara en grund i jeans, och med en slags "dressed up casual" runt omkring: Dagens moderna vardagsklädsel i form av basplagg som skjorta, t-shirt, kavaj, skinnjacka och kostymbyxa eller en enkel kostym.

Det verkar även vara så att Johan Lindeberg startar en modetidning att göra kläderna sällskap – men förut namnet Blk Dmn Gazette ska den vara helt fri från själva produkten. Allt för att etablera ett följe och en kult kring märket.

Men i slutändan känner man dock att det hela ändå handlar om hur kläderna ser ut. Eller hur? Konkurrensen inom vardagsmodet nu är så stor, att ger inte jeansen en snygg rumpa, och är inte de enkla kavajerna i bra kvalitet, då är det inget som kommer erövra världen. Men Johan Lindeberg har ju i stort sett åkt hela den här karusellen minst en gång tidigare redan. Så det är väl bara att vänta och se vad det blir för världsdominans av ännu ett nytt svenskt jeansmärke.

Det här med att släppa plaggen direkt från presentation till kund är en tendens som växer sig allt med populär bland modeföretagen. Antagligen för att det är oundvikligt nu, i och med att trenderna hinner bli uttjatade långt innan plaggen nått butikerna. Men det är en metod som nog bara passar två typer av modeföretag: Dels de som är som Blk Dnm, ett märke med lättillgängligt mode som bara säljs i egna butiker, och dels en rak motsats kan man säga – mer kreativa och hantverksmässigt specialiserade modehus som tar beställning och syr upp direkt från kund.

Visst känns båda alternativen ändå som något man kan se i garderoben? I ena hörnet: Lätta enkla basplagg som inte kostar så mycket. Och på andra sidan garderobsstången: Mer avancerat designade plagg i bra material specialsydda för dig. Ett exempel på det senare är det nystartade svenska, London-baserade märket RaRa. De gör plagg i vackert specialprintade tyger, och plaggen finns till specialbeställning på deras webb. Bakom märket står Kari Landén och Karin Petersson som gått på modeskolorna Central St Martins respektive Royal collage of Art i London (en intervju med dem finns att läsa i JC Report).

Att blanda bra och snabb producerad bas med plagg sydda på beställning och med hantverkstradition som grund, som du sedan vårdar ömt i åratal – skulle det kunna vara en framtida fungerande kombination för modevärlden (och för klimatet)?