Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-17 10:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/oceanrace/2014/11/18/i-morgon-bar-det-av-igen/

Volvo Ocean Race

I morgon bär det av igen

[caption id="attachment_180" align="alignnone" width="380"]

Skepparen Sam Davies förebereder sitt team för andra delsträckan i Volvo Ocean Race. Det är cyklonsäsonng i området, hårt väder kan vänta på väg från Kapstaden till Abu Dhabi.[/caption]

Taggade, laddade och stenhård fokuserade - i morgon ger sig svenskflaggade Team SCA av igen.

Efter en rejäl uppryckning under de sista dygnen på den första delsträckan och efter en tredje placering i Inportracet i Kapstaden är den helkvinnliga besättningen fulla av tillförsikt och kämparglöd:

- Vi vet att vi kan och att vi kan ännu bättre, konstaterade skepparen Sam Davies på en presskonferens ett par dagar innan starten.

Och klockan 18.00 lokal tid i Kapstaden i morgon onsdag - 17.00 här i Sverige - går starten för banben två i Volvo Ocean Race.

Precis som i Alicante kommer båtarna att köra ett par varv på en kryss-länsbana inne i hamnområdet innan de ger sig av söderut.

 Målet är Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten och vägen dit kommer att bli lika lång och svårseglad som det första banbenet mellan Alicante och Kapstaden.

De dryga 6100 sjömilen kommer att ta seglarna från den södra hemisfären till den norra, från Atlanten till Indiska Oceanen. Volvo Ocean Race meteorolog Gonzalo Infantes beskriver resan ur ett väderperspektiv ungefär så här:

"I december blåser det ofta starka sydliga vindar mellan St Helena High och det sydafrikanska lågtrycket. Det betyder att de första 24 timmarna, som i princip startar med segling i mörker, kommer de mest troligt ha motvind.

Det stora vägvalet kommer att stå mellan segla söderut i västliga vindar för att så snabbt som möjligt kunna ta sig österut, eller så väljer man att stanna mästare den afrikanska kusten.

Det är är långt i från något lätt val. Vädersystemen kommer och går och skiftar snabbt. Något som i teorin ser ut att vara en relevant möjlighet kan plötsligt försvinna.

De mest troliga är att båtarna väljer den att sticka österut så fort de kan. Typiskt sett brukar den chansen dyka upp i samband en kallfront eller ett lågtryckssystem precis söder om Afrikas spets.

Här kommer flottan obönhörligen mötas av något som kallas för "Agulhas strömmar", som uppstår då de enorma vatten massorna från två olika oceaner möts. Strömmarna kan röra sig upp till 5 knop, i den oftast rådande, starka västlig vinden gör det att vågorna blir extremt tuffa att ta. Men det det kan även hända helt andra saker. Ett senario är att olika högtryck från Altanten och den Indiska oceanen möts och skapar områden med väldigt lätt vindar söder om Cape Good Hope. Då kommer det blåsa nära kusten. Väljer man det vägen kommer man troligen att få kryssa upp längst kusten. Men som sagt, det mest troliga är att båtar kommer att segla söder ut för att fånga upp de starka vindar som kommer att ta dem österut, innan det är dags att segla norrut, in i Indiska oceanen.

Här kommer båtarna att mötas av ett stort, vindfattigt område. Det vanligaste är att man väljer att passera det på dess västra sida för att försöka dra nytta av de nordostliga vindar som finns precis söder om Madagaskar. När man väl passerat det här området kommer man mest troligt att få starka, sydostliga passadvindar. De båtar som når det här systemet österifrån kommer att få optimala vindvinklar.

 I hela det här området finns det en risk för tropiska stormar. De tar form väldigt nära det vindfattiga området, the doldrums, och bygger upp en elak snurr när de drar söderut. Om en sådan storm bygger upp kommer det att döda effekten av passadvindarna - och då kommer det bli svårt att hitta vind utan att riskera att hamna mitt i stormen.

"The Doldrums" i den indiska oceanen skiljer sig från Doldrums i Atlanten. Här skapas de av konvergensen mellan de sydostliga passadvindarna och den nordvästliga monsunen och kan ge mycket regn och kluriga briser, precis söder om Ekvatorn.

När Doldrums väl är passerat återstår en lång sträcka upp till Gulfen i nordostliga monsunvindar som så småningom dör ut i ett område där de svaga vindarna skiftar och gör det extra viktigt att ha fokus på var man befinner sig i förhållande till vindarna. Här kan mannaminne lika många distans som man kan förlora.

Den dominerande vinden från Ormuz in mot Abu Dhabi kallas för Shamal och blåser från nordväst."

Båtarna förmodas gå i mål någon gång mellan 11 och 17 december. Allt beroende hur de lyckas hantera väder och vind.

[caption id="attachment_181" align="alignnone" width="380"]

Efter målgången i Kapstaden har Team SCA seglat ett Inport Race och ett s kallat ProAm Race. De glädjs åt en tredje och en första placering, men dessa race räknas dock inte in i själva havskappsegingen.[/caption]