Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Osevärdheter

Underbart är kort

Den 17 juni 2007 skrevs järnvägshistoriaGotland. Dåvarande landshövdingen Marianne Samuelsson invigde 320 meter räls. Inte så märkvärdigt kan tyckas, men nu hade ön en korsning landsväg-järnväg, med bommar och allt, för första gången på 47 år.

Järnvägsepoken på Gotland startade 1878 och som mest fanns det cirka 24 mil räls – från Lärbro i norr till Burgsvik i söder. Någon större ekonomisk succé blev det tyvärr aldrig och ganska snart började linjer att läggas ned. År 1960 var sagan all.

Ungefär tio år senare började järnvägsentusiaster att samla ihop resterna. Med utgångspunkt från stationen Hässelby i Dalhem växer nu Gotlands järnvägsnät på nytt. En av milstolparna var när bommarna fälldes för ett ånglok på väg söderut. Än är banan bara en dryg kilometer, men förhoppningen är att så småningom nå fram till forna järnvägsknuten Roma.

Fakta/läs mer:
John Kvarnstedt: ”Gotlands Järnvägar”, Barry Press förlag, 1978.
”Spårstumpen. Medlemskrift för Föreningen Gotlandståget”, Nr 97, 2/2007.