Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Osevärdheter

Det bidde varken kanal eller stad

Den ärorika svenska järnindustrin har anor nästan från hedenhös. Lika länge har transporten av järnet varit ett problem. Smala och uppkörda landsvägar lämpar sig dåligt för tunga frakter. Då är det bättre att bygga en kanal.

I Bergslagen växte de medeltida handelsplatserna Nora och Lindesås (det blivande Lindesberg) i takt med järnhanteringen på 1600-talet. Det var bara en tidsfråga innan de formellt skulle bli städer. Då beslutades plötsligt att alla borgare och all handel skulle flyttas till Järle, mitt emellan Nora och Lindesås.

År 1639 hade kanalen mellan Mälaren och Hjälmaren blivit klar och nu skulle Bergslagen kopplas samman med världshaven. Järleån tillsammans med en ny kanal ned till Hjälmaren skulle göra Järle till Bergslagens egen hamnstad. Platsen för torget röjdes och kanalen började byggas. Stadsrättigheter utdelades 1642 och den norra delen av Örebro län knoppades av till ett eget län med Järle som residensstad. Allt var bäddat för en urban succé - det var bara det att ingen ville flytta till den nya staden. Statsmakten tjatade på undersåtarna, men fick ge upp. I stället fick Nora och Lindesberg sina stadsprivilegier 1643 och Nora blev residensstad i det nya, men kortlivade, länet.

Downtown Järle februari 2011.

Staden Järle skulle ha legat där den gamla riksvägen korsar Järleån, cirka sex kilometer öster om Nora. Här låg Järle bruk och senare Järle kvarn. Vackra byggnader i vacker natur gör platsen värd ett besök. Trots avsaknad av stadshotell.

Lite - men inte mycket – bättre gick det för ”silverstaden” Grythyttan, 4 mil åt nordväst. Byn runt hyttan fick stadsprivilegier 1641. Silverfebern ville dock inte infinna sig och 1682 drogs rättigheterna in. Här finns i alla fall ett gästgiveri för den som behöver vila sina ben.

Fakta/läs mer: Wilhelm Tham: "Lindesberg och Nora genom tiderna", 1943-49.