Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-07 05:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2011/04/06/ur-spar-i-hammarby-sjostad/

Osevärdheter

Ur spår i Hammarby sjöstad

Mitt första år i Stockholm, 1989, arbetade jag i Södra Hammarbyhamnen, som då var långt ifrån någon välbärgad Sjöstad. Inte många byggnader återstår i dag längs huvudgatan, då Hammarbyvägen – nu Hammarby allé. Dessutom har godstågen slutat att rulla. Nu är det spårvagn som gäller.

År 1929 öppnades farleden söder som Södermalm och snabbt växte det upp industrier längs de nya kajerna. Tio år senare drogs ett industrispår, över en svängbro vid Skanstull, till Södra Hammarbyhamnen. Spårsystemet var ganska omfattande, vilket framgår av SL-kartan från 1986-87. Ännu 1991 rullade det cirka tio godsvagnar per dag över bron. När industrierna väl var borta fanns inget behov av järnvägsspår och bro, den sistnämnda revs 2003.

Ett enda ”minnesmärke” av järnvägen finns kvar. En uppställd godsvagn i kvarteret Godsvagnen vid lastbryggan utmed före detta Osrams lampfabrik. Vagnen placerades på en nyanlagd spårstump för ungefär fem år sedan, men rälsens placering är historiskt korrekt. I dag sprider kulturskolan Kulturama ljus i den gamla lampfabriken.