Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-07 06:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2011/07/01/sparlost-borta-i-hagaparken/

Osevärdheter

Spårlöst borta i Hagaparken

Hagaparken i Solna är full av sevärdheter. Här kan den intresserade beskåda tält av koppar, fjärilar i ett hus (snart ett kronprinsessepar i ett annat hus), hjältekonungen Gustav III:s sommarstuga och mycket annat. Den godsspårväg som för hundra år sedan gick mellan en lastbrygga vid Brunnsviken och ordinarie spårvägen vid Haga norra grindar förbigås dock med tystnad. Inga informationsskyltar och inget i de broschyrer som finns att tillgå i parkmuseet.

I början av 1900-talet byggdes spårvagnslinje 3 ut från Haga södra till Hagalund, Råsunda och till sist till Sundbyberg. Samtidigt uppfördes mängder av bostäder i Råsundaområdet. Dessa byggprojekt krävde material i massor och mycket kom med båt in i Brunnsviken för vidare transport på spår.

För att få en uppfattning om banans sträckning rekommenderar jag ett besök på "Plankarta över Stockholms stad med omnejd" upprättad 1917-34. Zooma in på Hagaparkens norra del. I dag återstår bara några hundra meter av banvallen. Den ser stark och pålitlig ut. Nu hoppas jag att SL förlänger Tvärbanan ned till Haga slott, så att HKH Victoria med gemål kan åka miljösmart till jobbet inne i stan.

FOT(O)NOT: Naturligtvis vill du se bilder från tiden då det begav sig. Gå in på Spårvägsmuseets fotodatabas och sök på "Brunnsviken".

Fakta/läs mer Wilhelm Öjarson: "Den gång vi byggde banan" i Spårväg och buss nummer 7 1959. Sten Holmberg: "Spårvägen i Stockholm. En minnesbok", Stockholms spårvägar, 1960. Claes G Lissenko: "Linje 3. Haga-Hornstull", Svenska Spårvägssällskapet, 1993.