Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-21 09:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2012/03/17/tunnelbanan-till-arsta/

Osevärdheter

Tunnelbanan till Årsta

Mats Areskoug
Rätta artikel

Jag hade tänkt vänta med detta inlägg, eftersom det lätt blir lite för mycket Stockholm (och Årsta) i bloggen så här års. Men så kom utspelet om tunnelbana till Nacka i veckan som gick. Då var det bara att hänga på.

När tunnelbanan i Stockholm började projekteras i slutet av 1920-talet skulle fyra grenar mötas vid Gullmarsplan. (Dessutom skulle Saltsjöbanan ansluta till stationen.) I stadsplanen för Årsta reserverades markområden från Gullmarsplan och västerut ungefär till dagens Skälderviksplan.

Illustration: Holger Ellgaard/Wikimedia Commons/Creative Attribution-Share Alike 2.0 Generic.

När det efter andra världskriget började bli dags att bygga visade nya beräkningar att spåret över Skanstullsbron mot Södermalm bara skulle kunna klara av tåg från tre grenar utan störningar i trafiken. Årstagrenen försvann ur planen.

Etsarvägens viadukt.

Linjen skulle ha fem stationer. Än i dag kan man följa den tänkta sträckningen, även om det på en del ställen dykt upp hus i korridoren som en gång reserverades. Tunnelbanan skulle gå i parkområdena norr om Skulptör-, Bolmens-, Borens- och Bränningevägen. Nuvarande Johanneshovsvägen skulle passeras på en viadukt. Det mest konkreta spåret är dock Etsarvägens viadukt över de tänkta spåren i Johanneshov.

Fakta/läs mer: Göran Sidenbladh: ”Planering för Stockholm 1923–1958”, Stockholms kommunalförvaltning, 1981. Wikipedia: Årstabanan.