Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-07 06:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2012/05/04/ge-jarnet-pay-jarnvagen/

Osevärdheter

Ge järnet på järnvägen

Äntligen är våren här. Då finns det inget bättre än att ta sin bergscykel och ge sig ut på en gammal banvall. Bortglömda stationshus, spruckna lastbryggor och, inte minst viktigt, ensam väg.

En gång järnväg – nu perfekt cykelväg.

Som tidigare anförts i denna blogg är Bergslagen fullt av gamla gruvhål. Den brutna malmen förflyttade sig dock inte själv till hyttan för förädling. Det grävdes kanaler, byggdes linbanor och anlades järnvägar. De sistnämnda drevs av jordens dragningskraft, hästar, ånga, diesel eller elektricitet.

Rastälven – här gick pråmarna med malm.

En utmärkt cykeltur är den gamla banan mellan Bredsjö och Gyttorp (cirka 46 kilometer). För den som är intresserad av företagshistoria gäller förkortningarna SGJ, NKJ, BDJ och NBJ. För spårviddsfantasten är det 600, 742, 802 och 1.435 att hålla reda på.

Hjulsjö järnvägsstation på 1950-talet. Vykort från Fitz Törnquists förlag i Hjulsjö.

Det började i november 1882. Malmen från Slotterbergets gruva fördes med hästdriven järnväg till Grängen. Sedan sjö- och kanaltransport till Hjulsjö. Därefter hästjärnväg till Bredsjö med anslutning till Bergslagernas järnväg (BJ).

Hyttan i Järnboås, med den härliga järnvägsbron i förgrunden. Vykort stämplat 1941 från P E Perssons förlag i Järnboås.

Det togs slut för 35 år sedan, den 3 maj 1977, då vårfloden tog med sig en del av banvallen 1 kilometer söder om Bredsjö.

Södra hyttan.

Det är bara att köpa aktuell karta (Terrängkarta blad 615: Hällefors), pumpa däcken, packa matsäcken och ge järnet. De flesta av stationshusen står kvar. Dessutom flera hyttor och bispår till en mängd gruvor.

Järnvägen passerar Grängen, med stickspår till gruvorna i Slotterberg och Rössberg. Generalstabens karta över Sverige 1892. Blad 81: Filipstad.

FOTNOT: För den som inte orkar trampa själv rekommenderas en tur med Nora Bergslags Veteran-Järnväg. Med lite tur blir det trafik denna sommar.

Fakta/läs mer Claes Krantz: ”Järnets järnväg”, 1956. ”Nora Bergslags järnväg”, SJK resor, andra upplagan 1993. Sundström & Eriksson: ”Smalspår och sjöfart i Bergslagen”, Stenvalls, 2003.