Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Osevärdheter

Motorvägen som bidde en tummetott

Trafiken växte och växte och växte. De styrande i Stockholm och Solna insåg att det behövdes en större vägförbindelse mellan Brommaplan i väster, via Solna, till Essingeleden och Klarastrandsleden. År 1964 sattes spaden i jorden för Huvudstaleden.

Tre år senare invigdes den första delen, mellan Ulvsundavägen och Frösundaleden. Sedan tog pengarna slut och sedan krävde miljövänner att trafiken i stället skulle gå i en 1.000 meter lång tunnel. Huvudstaleden blev aldrig helt färdig.

Den avstängda nedfarten österut från Huvudstaleden i dag.

Tydligaste lämningen av projektet är en cirka 300 meter lång motorväg mellan Oskarsrogatan och Huvudstaleden i Solna. Under cirka 15 år användes sträckan med namnet Sundbybergsvägen. (Se kartan från 1979.) Nu växer det granar i mittremsan och lyktstolparna är fallfärdiga. Körbanorna utnyttjas i alla fall. Här står ett tjugotal baracker uppställda – de fungerar som studentbostäder. (Vilket får mig att tänka på Monty Python-sketchen ”Four Yorkshiremen” där en av rollerna berättar att han växte upp i en skokartong mitt på en väg.)

Avfarten från Essingeleden går rakt ned i en skogsdunge.

En annan tydlig rest är avfartsrampen på Essingeledens norra sida vid Tomteboda postterminal. Välbevarad med räcken och oanvända lyktstolpar, men den slutar rakt in i ett mindre skogsparti. Miljövännerna vann i alla fall denna rond.

Fakta/läs mer
Arne Dufwa: ”Trafik, broar, tunnelbanor, gator”, Stockholmsmonografier, Liber 1985.

FOTNOT 1: Läs blogginlägget om motorvägsruinen Årstalänken.
FOTNOT 2: Detta var inlägg nummer 100 i bloggen sedan starten i maj 2010.