Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-07 05:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2013/01/11/motorvagen-som-bidde-en-tummetott/

Osevärdheter

Motorvägen som bidde en tummetott

Trafiken växte och växte och växte. De styrande i Stockholm och Solna insåg att det behövdes en större vägförbindelse mellan Brommaplan i väster, via Solna, till Essingeleden och Klarastrandsleden. År 1964 sattes spaden i jorden för Huvudstaleden.

Tre år senare invigdes den första delen, mellan Ulvsundavägen och Frösundaleden. Sedan tog pengarna slut och sedan krävde miljövänner att trafiken i stället skulle gå i en 1.000 meter lång tunnel. Huvudstaleden blev aldrig helt färdig.

Den avstängda nedfarten österut från Huvudstaleden i dag.

Tydligaste lämningen av projektet är en cirka 300 meter lång motorväg mellan Oskarsrogatan och Huvudstaleden i Solna. Under cirka 15 år användes sträckan med namnet Sundbybergsvägen. (Se kartan från 1979.) Nu växer det granar i mittremsan och lyktstolparna är fallfärdiga. Körbanorna utnyttjas i alla fall. Här står ett tjugotal baracker uppställda – de fungerar som studentbostäder. (Vilket får mig att tänka på Monty Python-sketchen ”Four Yorkshiremen” där en av rollerna berättar att han växte upp i en skokartong mitt på en väg.)

Avfarten från Essingeleden går rakt ned i en skogsdunge.

En annan tydlig rest är avfartsrampen på Essingeledens norra sida vid Tomteboda postterminal. Välbevarad med räcken och oanvända lyktstolpar, men den slutar rakt in i ett mindre skogsparti. Miljövännerna vann i alla fall denna rond.

Fakta/läs mer Arne Dufwa: ”Trafik, broar, tunnelbanor, gator”, Stockholmsmonografier, Liber 1985.

FOTNOT 1: Läs blogginlägget om motorvägsruinen Årstalänken. FOTNOT 2: Detta var inlägg nummer 100 i bloggen sedan starten i maj 2010.