Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-17 02:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2013/04/23/vi-sparar-sparvag-i-malarhojden/

Osevärdheter

Vi spårar spårväg i Mälarhöjden

Stockholm hade ett omfattande spårvägsnät utanför tullarna, men lämningarna är få. Banvallarna togs i många fall över av tunnelbanan. På andra ställen försvann resterna under asfalt eller så schaktades allt helt enkelt bort. Dock inte i Mälarhöjden.

I början av 1900-talet växte bebyggelsen västerut från Stockholm längs Mälarens södra strand. Nyanlagda bostadsområden omfamnade de äldre sommarhusen. Fler boende krävde bättre kommunikationer. I augusti 1911 invigdes spårvagnslinjen mellan Liljeholmen och Hägerstens allé och för nästan exakt hundra år sedan, den 1 maj 1913, stod linjen ut till Fridhem klar. Eftersom det finns många Fridhem i Sverige ändrades namnet snabbt till Mälarhöjden.

SS:s Stockholmskarta 1957.

(Namnet Mälarhöjden hittades på av hushållerskan Emma Hedin 1909 under ett möte med villaägarföreningen hemma hos Hedins arbetsgivare, grosshandlaren Nils Sandberg. Emma Hedin var släkting med nationalhjälten och Hitlervännen Sven Hedin.)

Linjen fick sitt klassiska nummer, 16, 1922 och så småningom kunde Mälarhöjdsborna resa ända in till Slussen utan att byta. År 1954 förstärktes trafiken med en linje, nummer 13, till Fridhemsplan.

Linje 16 vid ändhållplatsen i Mälarhöjden. Foto från Spårvägsmuseets arkiv.

Så är det dags för lite praktik – ta tunnelbanan till Mälarhöjden. Äventyret börjar direkt utanför spärrarna med en Coopbutik. Affären, eller baracken, står mitt i ändhållplatsens vändslinga. Sedan är det bara att följa banvallen österut. Grusvägen mellan villorna har av någon anledning begåvats med namnet Krausparken. Några ytterligare spår, förutom banvallen, kan jag tyvärr inte upptäcka.

Banvallen i Mälarhöjden in mot Stockholm.

Ungefär där vägen Storsvängen korsar låg hållplatsen Storsvängen och där Uttinivägen korsar låg Axelsbergs hållplats. Grusvägen blir till asfalt och byter namn till Dockhemsstigen. Efter lite drygt en kilometer försvinner vår banvall in under Axelsbergs äldreboende.

Spårvagnarna försvann redan 1964. Sista turen från Mälarhöjden med linje 16 avgick den 5 april klockan 03.30.

För konnessören finns ytterligare en stump banvall i Söderort. Linje 19:s ändhållplats låg, från invigningen 1930 till slutet 1951, vid Örby skola. Från vändplatsen på Ludgovägen i Örby går det att följa banvallen ett hundratal meter åt sydväst. Väl värt en utflykt.

Banvallen i Örby.

Fakta/läs mer Magnus Svensson: ”Spårvägslinjer i Stockholm. Linje 19”, Svenska spårvägssällskapet, 1993. Britt-Marie Skyllberg och Måns Johansson: ”Spårvägslinjer i Stockholm. Linje 16”, Svenska spårvägssällskapet, 1994. Stahre mfl: ”Stockholms gatunamn”, Stockholmia förlag, 2005.

Mer spårväg på bloggen: Räls och perronger kvar i Valhallavägen. Direktlinje för kronprinsessan till Haga slott?