Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-23 03:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2013/05/31/bron-begravdes-under-sveavagen/

Osevärdheter

Bron begravdes under Sveavägen

Korsningen Sveavägen–Odengatan i Vasastan i Stockholm kan stundtals vara kaotisk och kanske hade det varit bättre om den varit planskild. Som den var fram till början av 1920-talet.

Korsningen maj 2013.

Sveavägen, och dess föregångare, låg tidigare mycket lägre en dagens väg. Vid korsningen med Odengatan var höjdskillnaden drygt åtta meter. För att underlätta för korsande trafik byggdes 1897 den så kallade Sveabron över Sveavägen. Bron var en av de första betongbroarna i Sverige.

Sveabron under byggnad 1897. Foto: Skånska Cementgjuteriet

I början av 1920-talet omvandlades Sveavägen till att bli Stockholms huvudled norrut genom stan. Den höjdes till nuvarande nivå, men Sveabron lämnades kvar under korsningen. På 1950-talet gjordes en provborrning och man konstaterade att fyllnadsmassorna hade satt sig och att det hade bildats ett cirka en meter högt tomrum under det gamla brovalvet. Utrymmet fylldes med betong.

Detalj ur ”Plan öfver Stockholm år 1913”.

Men än i dag finns den gamla bron kvar under Odengatans asfalt. Mumma för framtidens arkeologer.

Fakta/läs mer Arne Dufwa: ”Trafik, broar, tunnelbanor, gator”, Stockholmsmonografier utgivna av Stockholms stad, 1985.