Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-07 05:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2015/10/06/k-spaning-pa-gotland-13/

Osevärdheter

K-spaning på Gotland 13

Vissa blogginlägg kan man vänta med att skriva, andra är det mer bråttom med. Ett, tu tre kan det som finns att se vara helt borta och ordet osevärdhet bokstavligt uppfyllt.

Den gamla hamnstationen i Visby är i dag ombyggd till oigenkännlighet. Här fanns de första rulltrapporna på Gotland.

– Vi var många som hängde på låset vid invigningen! Gotlänningarna gick man ur huse för att åka upp och ned, upp och ned, upp och ned, vilket ledde till att rulltrappan gick sönder då och då, berättar min kollega Anders Sjöstrand.

Men nymodigheten möttes även med kritik. En del gnällde (va ska de va bra för...) på att rulltrapporna, som kostade 200.000 kronor, var för dyra. Landshövding Martin Wahlbäck var dock nöjd med den nya terminalen i sitt invigningstal den 23 februari 1964:

– Det här är en viktig händelse i Visbys historia, sade han enligt tidningen Gotlands Folkblads utsända.

Rulltrapporna försvarades med att passagerarna skulle embarkera de nya färjorna högt upp och att många hade tungt bagage.

Tyvärr har jag inte något vykort som på ett bra sätt visar hamnterminalen. Här skymtar den delvis bakom m/s ”Gotlandia” på kortet från Gotlandskonst AB.

År 1983 invigdes dagens hamnstation och färjorna lämnade de inre delarna av hamnen. Nu har Spendrups fått klartecken att riva den gamla terminalen för att bygga ett bryggeri. Det hade varit trevligare om man återställt byggnaden, speciellt övervåningen med cafeterian och de stora fönsterytorna.

Läs också om den lilla, lilla bunkern i hamnen, som skulle stoppa tyskarna under andra världskriget.

Fakta/läs mer Gunnar Fritzell: ”Visby hamns historia 2”, Hanseproduktion, 1978. Kenneth Landgren: ”Med Nynäsbanan till Gotland”, Stockholm Nynäs järnvägs kamratförening, 2009.

Terminalen våren 2015.