Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-19 20:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2016/02/06/kanalen-som-skulle-snuva-danskarna-pa-tull/

Osevärdheter

Kanalen som skulle snuva danskarna på tull

Hjältekonungen Gustav Vasa var en man som gick sina egna vägar. Varför vara beroende av lömska danskar och giriga tyskar? Bättre att anlägga en sjöväg tvärs över riket – från huvudstaden ut till det fria Västerhavet!

Dock kom det andra regeringsbestyr emellan och det var först sonen Karl (IX) som kunde sätta spaden i jorden. Planen var att förbinda Mälaren med Vänern och Göta älv med kanaler via Hjälmaren. Den första etappen på projektet var förbindelsen mellan Mälaren och Hjälmaren.

Under ett 15-tal år kring år 1600 förvandlades Eskilstunaån till en kanal med, vad man antar, 14 slussar. Det utförda arbetet var dock inte av högsta kvalitet och underhållet sköttes dåligt. Redan på 1620-talet var delar av kanalen ofarbar.

Gustav II Adolf var inte nöjd och 1629 påbörjades bygget av en ny kanal mellan Mälaren, via Arbogaån, och Hjälmaren längre västerut. Kanalen har byggts om vid flera tillfällen, men är fortfarande farbar. En tur rekommenderas! Själv åkte jag för cirka 25 år sedan turistbåt från Örebro till Stockholm. Kvar vid Eskilstuna blev Eskilstuna-Torshälla kanal som invigdes 1860. Trafiken med turistbåten på denna kanal verkar dock ligga nere 2016.

Av Karl IX:s kanal finns det så här 400 efteråt flera synliga spår, bland annat Nybyån i Torshälla. I skogen vid Skjulsta i Eskilstuna finns rester av kanalsträckningen som ledde förbi forsarna i ån.

När du ändå är på plats: Missa inte den delade staden Eskilstuna!

Fakta/läs mer Gustaf Nerman: ”Hjälmare kanals historia”, Almqvist & Wiksell, 1910. Håkansson & Lindgren ”Drömmen om den stora kanalen” i Populär Historia 1/1991.