Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 21:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/osevardheter/2017/06/12/1817/

Osevärdheter

Fin promenad över Ekolsundsviken

Rätta artikel

När man passerar över Ekolsundsviken österut på E18 bör man kasta ett öga söderut. (Det andra ögat bör man ha kvar på vägen och trafiken.) Tvärs över viken, cirka 300 meter bort, sträcker sig en landtunga bevuxen med träd. Naturligtvis är detta av stort intresse, så det är bara att köra av motorvägen vid Bålsta och leta sig tillbaka till viken via de mindre vägarna.

Banken är numer en fin promenadväg.

I december 1876 invigde hjältekonungen Oskar II järnvägen förbi Ekolsund. Därmed var hela sträckan Stockholm–Köping av Stockholm–Västerås–Bergslagens järnväg (SWB) öppen för trafik. Över Ekolsundsviken gick järnvägen på en bank och längst åt väster en svängbro.

Bron och stationsområdet.

Ekolsunds station låg intill viken på den västra sidan. Det bevarade stationshuset från 1902 ritades av arkitekten Erik Lallerstedt. 1972 slutade tågen att stanna i Ekolsund och samma år svetsades svängbron igen. SJ ville riva stationshuset, men det räddades till slut av Ekolsunds byalag.

Ekonomiska kartan 1951.

I april 1995 fick järnvägen en ny sträckning med en ny bro över viken. Den gamla järnvägsbanken är numer en perfekt liten promenad mellan bruset motorvägen och suset från Mälarbanan. Stationen med bevarade ledningsstolpar och bron är fina järnvägsminnen. Mälardalsleden för cyklister passerar över banken. Jag rekommenderar grova däck för att klara makadamen.

Läs även tidigare inlägg om denna järnväg! Bromstens gamla centrum dog med stationen När Hässelbyborna liftade med skittåget Stäket en fläck på kartan

Fakta/läs mer Sajten Ekolsunds by