Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-30 21:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/pa-stan/2009/07/17/krismedvetande-i-firmafestvarlden-1914/

På Stan-bloggen

Krismedvetande i firmafestvärlden

Firmafester är vanligtvis inget På stan brukar bevaka men det kanske är dags att ändra på det. Sajten Underhållning.nu, där bland annat dj:s och coverband annonserar ut sina tjänster, har väckt åtminstone mitt intresse för den så kallade företagsunderhållningen. Inte minst intressant är det att läsa om hur aktörerna beskriver sig själva.

De dj:er som finns att hyra beskrivs med formuleringar som ”gungar inte gärna in på techno-svängen utan gillar att surfa på gamla hits och nya självklara spår” eller ”oftast anlitas han för att spela musik som alla känner igen och kan sjunga med i, gammalt och nytt, hårdrock och disco, dansband och techno”. DJ Pierre erbjuder ett särskilt bröllopspaket medan DJ KANOON lovar att fixa allt från vardagsrumsspelningar till festivaler.

Ett av coverbanden, det Stockholmsbaserade Big Fun, utlovar inte bara sedvanlig proffsighet, party och tajt sväng utan anpassar sig dessutom till rådande konjunktur med sitt så kallade ”krispaket”. Det består av en sorts lägsta pris-garanti: ”Hittar ni ett billigare band som erbjuder samma underhållningspaket som vi till ett lägre pris så matchar vi det, plus att vi sänker priset med 1000 kr”.

Det är den totala antitesen till divalater och britneyspearska fotoregler. Äkta hustlin'.

(Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix)